Změna koeficientu tření plechů vlivem zvýšené teploty
Change in coefficient of friction of metal sheets due to increased temperature
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Petr Příhoda
Vedoucí práce
Stejskal Ondřej
Oponent práce
Novák Vít
Studijní obor
Technologie, materiály a ekonomika strojírenstvíStudijní program
Výroba a ekonomika ve strojírenstvíInstituce přidělující hodnost
ústav strojírenské technologiePráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
V průběhu tvářecího procesu víme, že dochází k nárůstu teploty vlivem tření a deformačního zpevnění. Změřená ustálená teplota při lisovacím procesu se přibližně pohybuje od 80 °C do 120 °C. Spojení tedy těchto empiricky změřených dat v laboratoři s teoretickými poznatky a rešerší nám pomohou lépe pochopit problematiku tribologie a vliv maziv v případě lisovacích procesů. Cílem práce je ověření, jak tato vyšší teplota ovlivní tribologické vlastnosti materiálů používaných pro stavbu karoserie automobilu. Výsledky této práce mohou být dále využity v praxi pro zpřesnění numerických simulací tvářecích procesů a tím zvýšit spolehlivosti a životnost, nebo ušetřit v ekonomickém hledisku tvářecích nástrojů. During the forming process, we know that there is a temperature rise due to friction and strain hardening. The measured steady state temperature during the forming process is approximately 80 °C to 120 °C. Thus, combining these empirically measured data in the laboratory with theoretical knowledge and research will help us to better understand the issue of tribology and the influence of lubricants in the case of pressing processes. The aim of this work is to verify how this higher temperature will affect the tribological properties of materials used for the construction of the car body. Furthermore, the results of this work can be used in practice to refine the numerical simulations of forming processes and thus increase the reliability and durability or save in the economic aspect of forming tools.
Kolekce
- Bakalářské práce - 12133 [278]