ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Cybernetics
  • Bachelor Theses - 13133
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Cybernetics
  • Bachelor Theses - 13133
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hry s po částech afinními užitkovými funkcemi

Games with Piecewise Affine Utility Functions

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Stanislav Kubiš
Supervisor
Kroupa Tomáš
Opponent
Valla Tomáš
Field of study
Informatika a počítačové vědy
Study program
Otevřená informatika
Institutions assigning rank
katedra kybernetiky



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Cílem této bakalářské práce je experimentálně ověřit, zda nekonečná hra o dvou hráčích s nulovým součtem [9, p.89] a s výplatními funkcemi, které jsou reprezentovány ve formě po částech afinních funkcí, má konečnou rovnováhu. Po částech afinní funkce definujeme přes doménu rozdělenou na sadu spojitých afinních funkcí. Tato doména je v experimentu ohraničená čtvercem [0,1] × [0,1] z toho důvodu, že hry s nulovým součtem využívají interval [0,1] pro reprezentaci možných strategií. K tomu, abychom ověřili předpoklad ohledně konečnosti rovnováhy, byl navržen algoritmus, ze kterého vychází nově vytvořený program. Pro tvorbu programu byl zvolen programovací jazyk Python. Experimentální funkce algoritmu je založena na generovaní náhodných triangulací společně s jejich vznikajícími po částech afinními funkcemi. Dalším krokem algoritmu je aproximace těchto funkcí nad konečnou mřížku a určení rovnováhy dané konečné hry. K vytváření větších her s nulovým součtem byl v experimentech použit iterační postup, aby bylo možné v jednotlivých krocích vizuálně posoudit konvergenci chování dílčích výstupů programu. Abychom plně rozuměli funkčnosti programu, musíme ovládat základy teorie strategických her s nulovým součtem. Další problematikou, kterou bylo nutné detailně analyzovat pro tvorbu programu, byl algoritmus pro počítání rovnováhy (založený na principu lineárního programování). Poslední z oblastí, kterou se bylo nutné v průběhu bakalářské práce zabývat, byly problémy vznikající z nekonečného strategického prostoru naší hry.
 
This bachelor thesis aims to experimentally verify whether infinite two-player zero-sum games [9, p.89] with payoff functions in the form of piecewise affine functions have finite equilibria. We define piecewise affine functions over a domain split by a set of continuous affine functions. This domain for the experiment is limitary to a square [0,1] × [0,1], this is due to zero-sum games using the interval of [0,1] to represent possible strategies. To verify equilibrium finiteness assumptions, we built an algorithm creating a new program. Python programming language was chosen for the program creation. The algorithm’s experimental function is based on random triangulations with piecewise affine functions arising from them. The algorithm’s next step is to approximate such functions over a finite grid and determine the respective finite game’s equilibrium. An iterative approach was used in experiments to create larger zero-sum games to assess such solutions’ convergence in single steps visually. An iterative approach was used to generate larger zero-sum games in the experiments so that it was possible to visually assess the convergence of the behavior of the program’s partial outputs in individual steps. To fully understand the program’s functioning, we need to master zero-sum strategic games’ basics theory. Next problematics, which was necessary to analyze in detail for program creation, was an algorithm for equilibria computing (based on linear programming). The last area addressed during this bachelor thesis was the problems arising from our games’ infinite strategy space.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/92782
View/Open
PLNY_TEXT (1.672Mb)
PRILOHA (28.72Kb)
PRILOHA (23.12Kb)
POSUDEK (254Kb)
POSUDEK (101.2Kb)
POSUDEK (828.2Kb)
Collections
  • Bakalářské práce - 13133 [622]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV