Návrh postupu pro prodloužení životnosti letadla L-40 nad limit 4000 h/8000 přistání
Proposal for Extending the Life of L-40 Aircraft Above the 4000 h/8000 Landings
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Ivan Tvrdík
Vedoucí práce
Pavlas Jiří
Oponent práce
Mündel Karel
Studijní obor
Technologie údržby letadelStudijní program
Technika a technologie v dopravě a spojích 3Instituce přidělující hodnost
ústav letecké dopravyObhájeno
2023-01-18Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
L40 Metasokol je populárním typem malého čtyřsedadlového turistického letounu československé produkce z konce 50. let. Většina existujících exemplárů brzy dolétá nebo již dolétala provozní životnost draku. Cílem práce je použít data vertikálních zrychlení a analytické vyjádření napětí v kritickém uzlu spodního závěsu hlavního nosníku křídla pro kontrolní výpočet bezpečné životnosti draku metodou Nominal Stress Approach a poznatky z výpočtu použít pro návrh postupu pro prodloužení životnosti L40 nad limit 4000h/8000 přistání. Výpočet životnosti byl proveden dle postupu z prostředí FAA a potvrdil již dříve stanovený limit 4000 letových hodin. V práci byly navrženy způsoby prodloužení životnosti zesílením kořenové části křídla a výměny spodního závěsu hlavního nosníku nebo implementací systému pro monitorování skutečné zbytkové provozní životnosti u draků, které ještě nedosáhly 4000 letových hodin nebo 8000 přistání. The L40 Metasokol is a popular type of four-seat touring aircraft of Czechoslovak production from the end of the fifties. Most aircraft will soon achieve or have already achieved the airframe service limit. The aim of this thesis is to use vertical acceleration data and analytical expression of forces in the critical main wing spar lower attach point lug for a verification calculation of the service life limit using the Nominal Stress Approach method and apply knowledge acquired during this process to propose a method for the extension of service life limit of L40 beyond 4000hrs/8000 landings. The calculation was conducted according to a methodology from the FAA environment and confirmed the set service life of 4000 flight hours. Possible service life extension solutions were proposed by means of strengthening of the wing root section and replacement of lower main spar attach fitting or the implementation of a system for monitoring real remaining service life of aircraft which have not yet reached 4000 flying hours or 8000 landings.
Kolekce
- Bakalářské práce - 16121 [683]