Zobrazit minimální záznam

Shared Space theory and its projection into architectural and urban planning.



dc.contributor.advisorFialová Irena
dc.contributor.authorAnton Ostakh
dc.date.accessioned2022-01-21T08:19:13Z
dc.date.available2022-01-21T08:19:13Z
dc.date.issued2022-01-14
dc.identifierKOS-1237255517805
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10467/99089
dc.description.abstractUlice představují zhruba 80 % veřejného prostoru ve městech (CIHT, 2018). Na silnicích a dálnicích je pohyb vozidel často důležitější, a tak požadavky uživatelů aut zde mohou mít prioritu. Existují ale také místa, tzv. pěší zóny, kde je autům vstup zakázán. Zde naopak mají prioritu chodci a jejich pobytové aktivity. Pro ostatní velkou část uliční sítě, kde se prolínají potřeby jak pobytu, tak i pohybu – tzv. víceúčelové ulice (lokální nebo centrální), je nezbytné brát v úvahu potřeby všech uživatelů (Jones, 2007). Navzdory tomu na většině území dnešních měst automobilová doprava dominuje nad širokou skupinou ostatních účastníků silničního provozu, a to jak z hlediska možnosti jejich volného pohybu, tak i z hlediska kvality samotného místa, kvality pobytu. Stále rychlejší a intenzivnější automobilová doprava vyžaduje pro své cíle jasněji a pevněji vymezené prostředí, které omezuje prostor určený pro pobyt chodců, segreguje ho. V důsledku toho se lidé takovým ulicím vyhýbají. Tato situace má negativní vliv jak na zdraví obyvatel, jejich pocity a bezpečnost, tak i na samotnou prosperitu ulic (CIHT, 2018). Dlouhodobě používané nástroje posilování bezpečnosti (např. zvyšování rozhledových úhlů, bezpečnostních odstupů, rozšiřování jízdních pruhů, nebo segregovaní jednotlivých uživatelů pomoci osazování dopravně-bezpečnostních zábradlí) prokázaly svoji neúčinnost v tom, že způsobily zvyšování rychlosti dopravy, snižování pozornosti účastníků provozu, a v důsledku toho i vyšší počet nehod s vážnějšími následky (Pokorný, 2010). Dnes ale vznikají nové pohledy na tento akutní problém, jež mají za cíl snížit negativní dopady aut na město a dosáhnout větší rovnováhy mezi pobytem a pohybem na městských víceúčelových ulicích (PPS, 2008). Jedním z takových přístupů je teorie Shared spaceTato disertační práce se nejprve snaží porozumět tomu, jaké jsou důvody narušení rovnováhy pohybu a pobytu ve městě, jakým způsobem se k tomuto problému v současnosti přistupuje. Dále popisuje základní znaky teorie Shared space, zabývá se důvody jejího vzniku, definuje samotný pojem Shared space a všímá si i nástrojů, které tato teorie používá. Nakonec práce dochází k závěrům a doporučením, jak lze posílit tento potenciál, rozšířit znalosti této progresivní teorie na území České republiky a zlepšit obytné kvality centrálních víceúčelových ulic ve městech.cze
dc.description.abstractStreets represent about 80% of public space in cities (CIHT, 2018). The movement of vehicles on roads and motorways is often more important, so the requirements of car users may have a priority here. There are also so-called places for people or pedestrian zones, where cars are not allowed. Here, on the contrary, pedestrians and their residential activities have priority. For the rest of the large part of the street network, where the needs of both stay and movement intertwine - the so-called mixed-use streets (local or central), it is necessary to take into account the needs of all users (Jones, 2007). Nevertheless, in many parts of today's cities, car traffic dominates a wide group of other road users, both in terms of the possibility of their free movement and in terms of the quality of the place itself, the quality of stay. Faster and more intensive car traffic requires a more firmly defined environment for its goals, which limits the space designated for pedestrians, segregates it. As a result, people avoid such streets. This situation has a negative impact on the health of the population, their feelings, and safety, as well as on the very prosperity of the streets (CIHT, 2018). Long-term safety enhancement tools (e.g. increasing viewing angles, safety distances, widening lanes, or segregating individual users with the help of safety rails) have proven ineffective in increasing traffic speeds, reducing road users' attention, and even a higher number of accidents with more serious consequences (Pokorný, 2010). Today, however, new perspectives on this acute problem are emerging, aimed at reducing the negative impact of cars on the city and achieving a better balance between staying and moving on city mixed-use streets (PPS, 2008). One of such approaches is the Shared space theory. Firstly, this dissertation seeks to understand the assumptions of the imbalance of movement and stay in the city, how this issue is currently approached?, what is the theory of Shared space?, what are the reasons for its origin?. It also defines the concept of Shared space itself and theory tools, which are used. Subsequently, the work formulates the analytical framework for verifying the approach of Shared space in practice, identifying its problems and potentials. Finally, the work comes to conclusions and recommendations on how to strengthen the potential of this approach to improve the residential quality of central mixed-use streets and expand knowledge about this current theory in the Czech Republic.eng
dc.publisherČeské vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.cze
dc.publisherCzech Technical University in Prague. Computing and Information Centre.eng
dc.rightsA university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmleng
dc.rightsVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlcze
dc.subjectShared spacecze
dc.subjectsdílený veřejný prostorcze
dc.subjectvíceúčelová ulicecze
dc.subjecthlavní ulicecze
dc.subjectuliční designcze
dc.subjectdopravacze
dc.subjectdopravní plánovánícze
dc.subjectzklidňování dopravycze
dc.subjectpohybcze
dc.subjectpobytcze
dc.subjectcestacze
dc.subjectmístocze
dc.subjectintegracecze
dc.subjectsegregacecze
dc.subjectShared spaceeng
dc.subjectpublic spaceeng
dc.subjectmixed-use streeteng
dc.subjectmain streeteng
dc.subjectstreet designeng
dc.subjecttransporteng
dc.subjecttransport planningeng
dc.subjecttraffic calmingeng
dc.subjectmovementeng
dc.subjectstayeng
dc.subjectlinkeng
dc.subjectplaceeng
dc.subjectintegrationeng
dc.subjectsegregationeng
dc.titleTeorie Shared Space a její průmět do architektonické a urbanistické tvorby.cze
dc.titleShared Space theory and its projection into architectural and urban planning.eng
dc.typedisertační prácecze
dc.typedoctoral thesiseng
dc.contributor.refereeKováč Bohumil
theses.degree.grantorústav urbanismucze
theses.degree.programmeArchitektura a urbanismuscze


Soubory tohoto záznamu






Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam