Návrh senzorů a akčních členů zmenšeného modelu autonomního vozidla
Selection of sensors and actuators for a small autonomous car model
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Sami Jradi
Vedoucí práce
Novák Martin
Oponent práce
Volf Jaromír
Studijní obor
bez oboruStudijní program
Teoretický základ strojního inženýrstvíInstituce přidělující hodnost
ústav přístrojové a řídící technikyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Práce se zabývá výběrem senzorů a akčních členů pro model autonomního vozidla. Senzory jsou namontované na 3D tištěných dílech. Model vozidla je řízený deskou Arduino, která signály ze senzorů zpracovává a ovládá řízení motoru předních kol. Jako senzory byl vybrán Lidar a ultrazvukové senzory. Je ukázán autonomné průjezd bludištěm. This thesis is based on the research of the technology of sensors and the experimentation with sensors and actuators for building a model of an autonomous car. Sensors are selected and mounted on a small car model by holders which are designed and 3D printed. They are then connected to a microcontroller board. The next step is programming the board to read inputs from the sensors and send signals to trigger the actuators depending on the condition and algorithm defined. As a result, the autonomous system needs to sense the environment, determine the exact position on the road, and decide how it should behave in a given situation. Thus, combining sensor physics and the mechanical actuation of the vehicle by a software. The last part focuses on testing the built model inside a maze and documenting the results in terms of charts showing the detection done by the sensors and their effect on the movement of the car. In the end a conclusion is made based on the work done in the project and the results obtained, in addition to an overview of future improvements and possibilities of producing a fully autonomous vehicle for consumers.
Kolekce
- Bakalářské práce - 12110 [202]