ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Master Theses - 16121
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Master Theses - 16121
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bezpečnostní prostor za A380

Safety Area Behind the A380

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Bartoň Tomáš
Supervisor
Kraus Jakub
Opponent
Matějka Lukáš
Field of study
Provoz a řízení letecké dopravy
Study program
Technika a technologie v dopravě a spojích
Institutions assigning rank
ústav letecké dopravy
Defended
2019-01-21



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Cílem této diplomové práce je navržení bezpečnostního prostoru pro Airbus A380, kam by neměla ostatní letadla vlétnout, aby nedošlo k nalétnutí turbulence z úplavu. V této práci je výpočtem dokázáno, že úplav letadla A380 zasahuje i do letové hladiny o 1000 stop níže, a tudíž RVSM není dostačující. Práce se nejdříve zabývá popsáním pravděpodobnostního dvoufázového modelu, který je pro výpočet úplavu použit. Dále jsou zde podrobně popsány všechny související nehody a incidenty, ke kterým došlo v posledních letech, a v poslední řadě je na základě výpočtů a teoretických znalostí navrženo řešení, které by mělo dalším podobným incidentům a nehodám zabránit.
 
The aim of this Master´s Thesis is suggestion of the safety area behind the A380, where other airplanes should not fly in, so that they do not encounter wake turbulence. In this work, the calculation shows that wake vortices of the A380 reach the flight level 1000 feet below the A380 flight path, and therefore the RVSM is not sufficient. The work first deals with the description of the probabilistic two-phase model used for the calculation of the wake turbulence, as well as with all related accidents and incidents that have occurred in recent years, and lastly, based on calculations and theoretical knowledge, a solution is proposed which would had other similar incidents and accidents prevented.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/80661
View/Open
PLNY_TEXT (5.139Mb)
PRILOHA (43.49Kb)
POSUDEK (414.8Kb)
POSUDEK (184.0Kb)
Collections
  • Diplomové práce - 16121 [481]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV