Statický tah vrtule
Static thrust of the propeller
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Vojtěch Zíka
Vedoucí práce
Klesa Jan
Oponent práce
Slavík Svatomír
Studijní obor
Letadlová a kosmická technikaStudijní program
Letectví a kosmonautikaInstituce přidělující hodnost
ústav letadlové technikyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Tato práce se zabývá statickým tahem vrtule a rotoru. Měřícími a výpočetními metodami. Poté se věnuje právě měření a výpočtu statického tahu vrtule. V první části byla provedena rešerše měřících metod, které lze použít pro statický tah, některé i pro dynamický. Představuje měření na motoru, v tunelu i na rotorové věži. Zmiňuje způsoby jejich aplikací a možné výhody. Dále jsou nastíněny výpočetní metody jednoduššího typu. Představeny jejich předpoklady, obecné vztahy a poté zaměřené na ideální geometrii listů. Částečně jsou v práci zmíněny i korekce na proudění. Ve druhé části je provedeno měření a výpočet dvou vrtulí. Měření porovnává tah vrtulí v horizontální i vertikální pozici, poukazuje na vliv země a zabývá se i vrtulí levého a pravého smyslu. Výpočet je pak proveden dle obecných vztahů a zaměřen na získání dat, které je možné porovnávat s naměřenými daty. Měřením a výpočtem bylo dosaženo zjištění, že navržená měřící metoda se přibližně shoduje s použitými výpočetními metodami. U měření byla zjištěna nepatrná odlišnost pravé a levé vrtule a taktéž byl zaznamenán vliv měřící aparatury, který ovlivnil výsledná data. Jedná s vrtulí byla porovnána s vypočtenými daty výrobce a bylo zjištěno, že tato data jsou spíše méně věrohodná. Výsledky ukazují, že je možné používat představené výpočetní i měřící metody pro získávání dat. This thesis deals with the static thrust of the propeller and rotor. Measuring and calculation methods. After that, it is dedicated to measuring and calculating the static thrust of the propeller. In the first part, a research was made for measurement methods that can be used for static thrust, some for dynamic thrust as well. It presents measurements on the engine, in the tunnel and on the rotor tower. It mentions the methods of their application and possible advantages. Next, computational methods of a simpler type are outlined. Their preconditions and general relationships are presented, and then it is focused on ideal blade geometry. Corrections for flow are also partially mentioned in the thesis. In the second part, the measurement and calculation of two propellers is carried out. The measurement compares the thrust of the propellers in horizontal and vertical positions, demonstrates the influence of the ground and also deals with left hand and right hand propellers. The calculation is then performed according to general relationships and aimed at obtaining data that can be compared with measured data. Through measurement and calculation, it was found that the designed measurement method approximately coincides with the calculation methods used. In the measurement, a slight difference between the right hand and left hand propellers was found, and the influence of the measuring apparatus was also noted, which affected the resulting data. This propeller was compared with the manufacturer's calculated data and it was found that these data are rather less reliable. The results show that it is possible to use the presented calculation and measurement methods for data acquisition.
Kolekce
- Diplomové práce - 12122 [139]