Vliv specifických zvukových frekvencí na hladinu stresu pilota v kokpitu letadla
Effect of Specific Sound Frequencies on the Level of Pilot Stress in the Cockpit
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Kateřina Vránová
Vedoucí práce
Kalivodová Michaela
Oponent práce
Freigang Michal
Studijní obor
Profesionální pilotStudijní program
Technika a technologie v dopravě a spojích 3Instituce přidělující hodnost
ústav letecké dopravyObhájeno
2023-01-17Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Specifické zvuky a hluk, pro letectví tak běžné stresory, avšak často opomíjené. Každý, kdo cestuje letadlem jako pilot, cestující, či palubní průvodčí je vystavován nepřebernému množství zvuků, které vyvolávají ať už vědomé či podvědomé reakce. Protihluková opatření na letištích, v obydlených oblastech okolo letišť, nebo dokonce hlukové limity pro pracovníky letišť jsou v dnešní době jedním z nejdiskutovanějších témat. Na piloty, nejzranitelnější a zároveň nejdůležitější články celé rovnice, se ovšem zapomíná. Cílem této práce bylo zaměřit se právě na piloty a zjistit, jak působí specifické zvukové frekvence na jejich psychofyziologický stav. Bylo tak provedeno pomocí objektivního experimentálního měření na simulátoru Beechcraft 58 a pomocí subjektivního dotazníkového šetření. Během simulovaného letu na simulátoru byly subjektům pouštěny předem vybrané specifické zvuky. Vliv specifických zvuků byl monitorován pomocí EKG měření, ze kterého byla nakonec získána výsledná data. Z výsledků této práce je vidět, že určité zvuky skutečně měly vliv na hladinu stresu pilota, avšak pro detailnější data k této problematice je potřebný navazující výzkum. Tato práce může sloužit jako podklad pro další výzkumy v problematice vlivu specifických zvukových frekvencí v kokpitu letadla. Specific sounds and noises are stressors so common in the aviation industry are often overlooked. Anyone who travels by air as a pilot, passenger, or cabin crew is exposed to many kinds of sounds that trigger either conscious or subconscious reactions. Noise control measures at airports, in populated areas around airports, or even noise limits for airport staff are one of the most discussed topics these days. However, pilots, the most vulnerable and the most important part of the equation are often neglected. This paper aimed to focus on pilots and to find out how specific sound frequencies affect their psychophysiological state. This was done through objective experimental measurements on a Beechcraft 58 simulator and a subjective questionnaire survey. During a simulated flight on the simulator, subjects were played pre-selected specific sounds. The effect of the specific sounds was monitored using ECG measurements, from which the final data were obtained. From the results of this work, it can be seen that certain sounds did indeed affect the pilot's stress level, however, follow-up research is needed for more detailed data on this issue. This work can serve as a basis for further research into the problem of the influence of specific sound frequencies in the cockpit of an aircraft.
Kolekce
- Bakalářské práce - 16121 [683]