Návrh multimodální pomůcky pro učení se braillova písma
Design of multimodal aid for learning braille alphabet
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Martina Klimešová
Vedoucí práce
Palivcová Dominika
Oponent práce
Náplava Pavel
Studijní obor
Interakce člověka s počítačemStudijní program
Otevřená informatikaInstituce přidělující hodnost
katedra počítačové grafiky a interakcePráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Tato práce popisuje návrh a vývoj nové multimodální pomůcky pro výuku braillova písma. Vychází z rozsáhlého explorativního výzkumu zrakového postižení a čichu. Nová pomůcka by měla sloužit učitelům při prvním seznámení studentů s braillovým písmem a zároveň studentům poskytnout zábavnou formu procvičování při samostudiu. Během celého vývoje jsme se soustředili především na uživatele a jeho potřeby. Návrh a vývoj byl pravidelně konzultován jak se zrakově postiženými, tak s odborníky na výuku braillova písma. Po mnoha iteracích byl sestaven a otestován high-fidelity prototyp. Na základě tohoto testování byl návrh přepracován a vylepšen. Pomůcka představuje úplně nový a inovativní způsob výuky braillova písma, protože oproti aktuálně dostupným řešením využívá vůně jako pomůcku pro zapamatování si symbolů jednotlivých písmen. Předností je také využití standardního velikosti braillova písma, která umožnuje snadnější přechod k plynulému čtení. Během návrhu pomůcky byl kladen důraz na použitelnost a dostupnost. Pro hlavní části pomůcky je použit recyklový odpadový materiál. Pomůcka je doplněna mobilní aplikací, která umožnuje využití i při samostudiu a zárověň ozvlášťňuje interakci s pomůckou. This thesis describes the design and development of a new multimodal learning aid for braille reading. It is based on large exploratory research of visual impairment and olfaction. The learning aid should help braille teachers introduce braille letters to complete beginners and provide an entertaining way to practice. The visually impaired and experts on teaching braille were consulted throughout the development of the design, which is based on User-Centered Design. After many iterations, a high-fidelity prototype was built and evaluated. Based on the findings from the evaluation, the design was reworked and improved. The main advantage of this learning aid is that it provides a different approach to learning braille compared to the available learning aids by using olfaction and the standard size of braille. The design is focused on usability and affordability to make the learning aid accessible to everyone who wants to learn braille. Additionally, the main components of the aid were made from recycled waste materials. A mobile application was implemented to make working with the learning aid even more engaging and interesting. This also makes the learning aid adjusted for self-studying.
Kolekce
- Diplomové práce - 13139 [396]