Více-uživatelské prostředí pro výuku ve virtuální realitě
Multi-user environment for teaching in VR
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Marek Římal
Supervisor
Sedláček David
Opponent
Žákovská Uršula
Field of study
Počítačová grafikaStudy program
Otevřená informatikaInstitutions assigning rank
katedra počítačové grafiky a interakceRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato práce se zabývá možnostmi využití virtuální reality ve školním vyučování. Zkoumaná je zejména možnost víceuživatelského systému, ve kterém žáci společně s lektorem sdílí fyzický prostor a podobným způsobem sdílí i prostor virtuální. Žáci se ve fyzickém prostoru nepohybují, sedí na židlích. Lektor se může pohybovat ve vymezeném fyzickém prostoru. Ve třídě není použito globální sledování, ale každé zařízení se orientuje v prostoru nezávisle na ostatních pomocí svých interních senzorů. Součástí této práce je také analýza, následný návrh a implementace vhodných interakčních technik pro lektora. Vycházeno je zejména z Normanových principů interakčního designu. Výsledkem práce je víceuživatelská aplikace pro virtuální realitu, kterou by bylo možné použít pro vyučování ve škole. Implementovaná aplikace je dále podrobena testování jak z pohledu lektora, tak z pohledu posluchačů. Testována je i správnost vzájemného uspořádání uživatelů ve virtuálním světě na základě jejich uspořádání ve světě fyzickém. This work focus on the possibilities of using virtual reality for teaching in schools. In particular, it explores the possibility of a multi-user system, in which students and a lecturer share the same physical space and also the virtual space in a similar way. Students do not move in the physical space, they sit on chairs. The lecturer can move freely in a defined physical space. There is not any global tracking used and each device orients itself in space independently of the others using only its internal sensors. Part of this work also focused on the analysis, design, and implementation of appropriate interaction techniques for the lecturer. Interaction techniques are based mainly on Normans principles of interaction design. The result of this thesis is a multi-user application for virtual reality suitable for use in school. The implemented application is further subjected to testing both from the lecturer’s point of view and from the student’s point of view. The correctness of the mutual arrangement of users in the virtual world based on their arrangement in the physical world is also tested.
Collections
- Diplomové práce - 13139 [413]