Webová aplikace pro hraní obrazových predikčních her
Web application for visual prediction games
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Šimon Pavlín
Supervisor
Franc Vojtěch
Opponent
Urban Martin
Field of study
Kybernetika a robotikaStudy program
Kybernetika a robotikaInstitutions assigning rank
katedra řídicí technikyRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato diplomová práce se věnujeme schopnosti člověka odhadnout nejistotu predikce. Pro studování tohoto problém jsme se rozhodli reprezentovat nejistotu predikce jako možnost odmítnout odpovědět ve zdánlivě těžkých případech. Ve studii jsme uvažovali problém odhadu věku člověka na základě poskytnuté fotografie obličeje. Navrhli jsme hry pro odhadování věku, které obsahují pravidla snadno pochopitelná pro člověka a jsou zároveň vhodná pro naši studii. V rámci diplomové práce jsme vytvořili webovou stránku pro hraní predikčních her. Tato aplikace byla následně použita k nasbírání lidských dat pro naši studii na dvou veřejných datasetech MORPH a AgeDB. Nasbíraná data jsme použili pro analýzu rozhodování člověka. Zároveň jsme také porovnali člověka s konvoluční neuronovou sítí. Hlavním poznatkem naší práce je, že lidé, na rozdíl od neuronové sítě, nedokáží vhodně použít možnost odmítnutí odpovědět. This thesis studies a human ability to assess the uncertainty of his/her own predictions. To evaluate this ability objectively, we analyze the human performance in the problem of prediction with the reject option, because the optimal reject option strategy requires the knowledge of the prediction uncertainty. As the test scenario, we considered the problem of predicting the human age from face images. We formulated Age Prediction Games which are special instances of the prediction problems we wanted to study, and which have simple rules understandable to everyone. We implemented a web application where the Age Prediction Games can be played online in an ordinary Internet browser. We used the application to collect responses in the Age Prediction Games on face images from two established age prediction benchmarks, the MORPH and the AgeDB database. We used the collected data to analyze the human performance in age prediction and age prediction with the reject option. We also compare the human performance with the convolution neural network trained on examples. The main finding is that humans are unable to exploit the reject option to improve performance in the game in contrast to simple CNN predictors.
Collections
- Diplomové práce - 13135 [330]