ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Cybernetics
  • Bachelor Theses - 13133
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Cybernetics
  • Bachelor Theses - 13133
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Optimální rozmístění nabíjecích bodů pro firemní flotily

Optimal Charging Station Siting and Sizing for Corporate Electric Vehicle Fleets

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Jan Neumann
Supervisor
Schaefer Martin
Opponent
Bošanský Branislav
Field of study
Základy umělé inteligence a počítačových věd
Study program
Otevřená informatika
Institutions assigning rank
katedra kybernetiky



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
V posledních letech se elektrická vozidla stala významnou alternativou k tradičním dopravním prostředkům využívajícím spalovací motor. Navzdory tomu, osvojení elektromobility širokou veřejností stále čelí výzvám, spjatým s omezenou dojezdovou vzdáleností a relativně pomalým nabíjením. Ve snaze usnadnit přechod firemních flotil na elektrická vozidla, formulujeme problém optimálního rozmístění a škálování nabíjecí infrastruktury jako celočíselný lineární program s deterministickým modelem nabíjecí poptávky, vytvořeným z historických dat o pohybu daných flotil. Omezený finanční rozpočet a změny nabíjecí poptávky v čase, např.~vlivem dopravních špiček, jsou v předkládaném modelu taktéž zohledněny. Praktické a výpočetní vlivy zjednodušení některých omezení, která jsou v modelu vyjádřena, jsou zkoumány a různé varianty řešení jsou navrženy pro případy, kdy zachování kompletní formulace problému, včetně složitých omezení, je nezbytné. Efektivitu různých přístupů srovnáváme na praktickém příkladu firemní flotily. Stavění menšího počtu nabíjecích lokací s větším množstvím nabíječek na každou lokaci, kdy je brán ohled na pevně danou maximální přijatelnou vzdálenost mezi poptávkou a stanicemi, se ukazuje být nadmíru výhodné vzhledem k maximálnímu uspokojení poptávky, zvláště pro omezené finanční rozpočty, a zároveň dostatečně robustní vůči předem neznámým změnám poptávky.
 
In recent years, electric vehicles became an ever-increasingly prominent alternative to more traditional, combustion-engine based means of transportation. However, the adoption of electric vehicles is still faced with challenges, especially due to limited driving range and slow charging times. To help facilitate electrification of business vehicle fleets, the problem of finding optimal charging infrastructure sizing and siting is formulated as an integer linear program with deterministic charging demand based on historical combustion-engine vehicle fleet driving data. Limited financial budget, as well as the effect of dynamic changes to charging demand caused by peak hours, is reflected in the model. Practical and computational implications of relaxation of different constraints are discussed, and alternative solution approaches are proposed for instances of problems where the preservation of the complex constraints is mandatory. The effectiveness of the proposed solutions is evaluated on the basis of a case study. For limited financial budgets, building less charging stations and supplying each station with more chargers, with respect to an upper limit on acceptable distance to station, stands out in terms of charging demand satisfaction, as well as robustness to unseen charging demand data.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/94649
View/Open
PLNY_TEXT (1.046Mb)
PRILOHA (3.038Mb)
POSUDEK (270.8Kb)
POSUDEK (149.2Kb)
Collections
  • Bakalářské práce - 13133 [851]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV