Návrh vypružení kolejových vozidel s definovanou osovou a příčnou tuhostí
Design of suspension of rail vehicles with defined axial and transverse stiffness
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Ondřej Ježek
Supervisor
Novotný Ctirad
Opponent
Kmoch Jan
Field of study
Aplikovaná mechanikaStudy program
Strojní inženýrstvíInstitutions assigning rank
ústav mechaniky, biomechaniky a mechatronikyRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato diplomová práce se zabývá problematikou návrhu sekundárního vypružení podvozku Y 0270. V úvodu práce jsou popsány nejčastěji používané pružící prvky nákladních i osobních kolejových vozidel. Dále jsou zde uvedené aplikace šroubovitých pružin typu flexi-coil v podvozcích kolejových vozidel. V praktické části jsou popsané vlastnosti zmíněného typu pružin. Jsou zde využité analytické i numerické výpočty pro stanovení osové a příčné tuhosti. Další část práce se zabývá optimalizací těchto pružících prvků za účelem zvýšení poměru příčných tuhostí. Na konec je provedena analýza namáhání navržených šroubovitých pružin. This diploma thesis deals with the design of the secondary suspension of the bogie Y 0270. In the introduction is described the most used flexible elements in freight and passenger rail vehicles. Other applications of flexi-coil springs in bogies are presented here. In the practical part is described the mechanical behavior of the spring. Analytical and numerical calculations for determining axial and transverse stiffness are available here. The next part of the thesis deals with the optimization of these spring elements in order to increase the ratio of transverse stiffness. Finally, the stress analysis of the presented coil springs is performed.
Collections
- Diplomové práce - 12105 [209]