ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Civil Engineering
  • Department of Geotechnics
  • Bachelor Theses - 11135
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Civil Engineering
  • Department of Geotechnics
  • Bachelor Theses - 11135
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Statické řešení dočasného ostění různých typů

Static solution of temporary lining of various types

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Vojtěch Boltnar
Supervisor
Barták Jiří
Opponent
Rieger Radko
Field of study
Konstrukce a dopravní stavby
Study program
Stavební inženýrství
Institutions assigning rank
katedra geotechniky



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Tato bakalářská práce se zabývá druhy dočasného vyztužení tunelových staveb, jejich způsoby výpočtu a dimenzování. Cílem této práce je porovnání v současnosti využívaných typů ostění dle jejich výpočtových, technických, ekonomických a návrhových vlastností. První část se krátce věnuje historii a významu dočasného vyztužení a dále hlavně popisu a hodnocení aktuálně využívaných druhů. V druhé části práce je pro čtyři vybrané typy dočasného ostění proveden výpočet parametrů ostění, výpočet v programu GEO5 MKP a prvky jsou posouzeny na účinky finálních vnitřních sil, kde v určitém případě posouzení byl využit program FIN EC BETON. Jako podklad pro model výpočtu je použit budovaný tunel Deboreč na čtvrtém železničním koridoru a fáze výstavby jsou upraveny tak, aby byl výpočet jednotný pro všechny zvolené druhy výztuže. Výběr typů dočasného ostění, pro které byl proveden výpočet a posouzení, je proveden takovým způsobem, který nejvíce reprezentuje nabízenou škálu dostupných typů vyztužení. Na konci práce je provedeno finální vyhodnocení a porovnání vybraných druhů na základě vlastností z obecné části a výpočtů a posouzení aplikační části. Mezi vybranými typy dočasného ostění jsou výztužná žebra využívaná při metodě Drill and Blast, která je charakteristická pro využití ve velmi pevných horninách, nejčastěji ve státech na Skandinávském poloostrově. Podklady byly poskytnuty firmou Metrostav, která se v současnosti zabývá ražbou tunelů v Norsku. Tento druh žeber se v tamější praxi nepočítá, pro výpočet a posouzení tohoto typu vyztužení byl použit specifický způsob obdobný výpočtu jako pro Novou rakouskou tunelovací metodu.
 
This bachelor thesis deals with the types of temporary lining of tunnel constructions, their kind of calculations and dimensioning methods. The aim of this thesis is to compare the currently used types of lining according to their computational, technical, ecenomic and design properties. The first part briefly deals with th history and importance of temporary lining as well as the description and evaluation of currently used types of linning. In the second part of this thesis, the lining parameters the calculations in the GEO5 FEM are made for four selected types of temporary lining and the lements are evaluated for the effects of the final internal forces, where FIN EC CONCRETE software was used in a particular assessment case. The currently constructed Deboreč tunnel on the fourth railway corridor is used as the basis for the calculation model, and construction phases are adjusted so that the calculation in uniform for all selected types of temporary lining. The selection of temporary lining types for which the calculation and assessment was performed is made in the way that most represents the offered range of available types of lining. The end of this thesis contains final evaluation and comparison of selected types based on properities listed in theoretical part, and calculations and assessment of the practical part. Among the selected types of temporary lining are support frames used in Drill and Blast tunnel method, which is characteristic for use in very solid rocks, most often in the Scandinavian Peninsula states. The documents were provided by Metrostav company, which is currently engaged in tunneling in Norway. Calculations are not usually made for this type of support frames, therefore the calculation and assessment of this type of lining is done in specific way, similar to the calculation of New Austrian tunnelling method.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/88591
View/Open
PLNY_TEXT (4.503Mb)
PRILOHA (222.1Kb)
PRILOHA (402.8Kb)
PRILOHA (402.8Kb)
PRILOHA (403.0Kb)
PRILOHA (402.8Kb)
PRILOHA (1.512Mb)
PRILOHA (870.2Kb)
POSUDEK (346.5Kb)
POSUDEK (125.8Kb)
Collections
  • Bakalářské práce - 11135 [55]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV