Druhotné využití vyřazených baterií z elektromobilů
Secondary usage of discarded batteries from electric vehicles
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Lukáš Janota
Vedoucí práce
Králík Tomáš
Oponent práce
Mareček Petr
Studijní obor
Ekonomika a řízení energetikyStudijní program
Elektrotechnika, energetika a managementInstituce přidělující hodnost
katedra ekonomiky, manažerství a humanitních vědPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Tato diplomová práce se zabývá problematikou vyřazených bateriových článků z dynamicky rozvijícího se sektoru elektromobility. Cílem práce bylo zjištění a zhodnocení vhodných oblastí aplikací těchto baterií v návaznosti na principy cirkulární ekonomiky, udržitelného rozvoje a technických parametrů. Za účelem naplnění cíle práce byla provedena rozsáhlá teoretická analýza oblasti elektromobility a v ní aktuálně využívaných bateriových technologií s důrazem na jejich technické a ekonomické parametry. Pro naplnění myšlenky sekundárního využití baterií byl detailněji analyzován a popsán proces degradace bateriových článků. V poslední pasáži teoretické části byly identifikovány možné stacionární aplikace vyřazených baterií, aktuální legislativní rámec a ekonomické aspekty ovlivňující současný sektor akumulace. V praktické části práce byl navržen v programovacím prostředí MATLAB matematický model velkokapacitního bateriového úložiště, které poskytuje službu automatické regulace frekvence v síti. Model je rámcově založen na aktuálních podmínkách a požadavcích na poskytovatele této služby výkonové rovnováhy v Německu. Ověření funkčnosti modelu, identifikace možných rizik a optimalizace provozní strategie úložiště byly provedeny aplikací historických dat frekvence v ES ČR. Pro potřebu posouzení ekonomické efektivnosti dané investice byly vytvořeny tři základní scénáře, jejichž průběh byl navržen s respektováním možných budoucích scénářů vývoje na poli evropského propojeného trhu se SVR a regulační energií. V závěru práce byl ekonomický model podroben citlivostním analýzám zkoumající vliv změn kritických parametrů, tak i změn provozních stavů úložiště během let provozu. This master thesis deals with a problematic of discarded battery cells from the field of electromobility which is developing quite fast. The main goal of this thesis was to find out possible applications of these batteries and their critical evaluation due to basic principles of circular economy context, sustainable development, and, last but not least, their remaining technical parameters. To fulfill the purpose of this thesis, there was done wide theoretical analysis of current and near development of the field of electromobility in EU and battery types which are used nowadays in electric vehicles. Battery analysis was performed with emphasis on the battery cell degradation process to respect the idea of the second life of batteries. In the last part of the theoretical section, there were identified possible stationary applications of these batteries under a current legal frame. Furthermore, economical aspects of accumulation of energy were included. The practical part of the thesis contains a mathematical model of the battery energy storage system which will be providing the automation process of frequency regulation in the power grid. This model was programmed in the development environment of software MATLAB. The model is based on the main conditions and requirements for providers of frequency regulation service in Germany. Correct function and control strategy optimization of the battery model was tested by applying historical data of frequency deviation in the Czech Republic power grid. For the purpose of the economic evaluation of storage, several future development scenarios were designed regarding currently arising and forming interconnected regulation energy market across the EU. At the end of the thesis, economical model was subjected to sensitivity analysis of critical parameters changes and also of possible changes in operating conditions.
Kolekce
- Diplomové práce - 13116 [557]
Související záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Komplexní návrh dynamického testování baterií podle předpisu EHK 100
Autor: Ondřej Malík; Vedoucí práce: Štěch Vojtěch; Oponent práce: Sedláček Lukáš
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2020-06-11)Tato diplomová práce se zaměřuje na bateriové systémy elektrických vozidel a především na testování jejich bezpečnost. Nejprve stručně popisuje elektromobilitu jako celek se zaměřením na jednotlivé typy elektrických vozidel. ... -
Základní technologie baterií a jejich ekonomické zhodnocení
Autor: Matouš Vojtěch; Vedoucí práce: Hrzina Pavel; Oponent práce: Lachmanová Michaela
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2017-05-22)Cílem této práce je sestrojit vhodné ekonomické ukazatele, které jednoduše popisují vlastnosti vybraných bateriových technologií. Dalším cílem je porovnat tyto ukazatele v různých časových obdobích a~pokusit se predikovat ... -
Vliv teploty na parametry baterií
Autor: Knotek Vojtěch; Vedoucí práce: Hrzina Pavel; Oponent práce: Kyncl Jan
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2019-01-30)Tato diplomová práce se zabývá vlivem teploty na parametry baterií. V první části jsou popisovány elektrochemické procesy a jejich důsledky při vystavení baterií různým teplotám. Dále jsou popsány způsoby teplotního ...