Rozšířená numerická studie chování lanového svodidla
Extended Numerical Study of the behavior of the Rope barriers
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Jelínková Martina
Supervisor
Vyčichl Jan
Opponent
Frydrýn Michal
Field of study
Dopravní systémy a technikaStudy program
Technika a technologie v dopravě a spojíchInstitutions assigning rank
16118Defended
2016-06-22Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://www.cvut.cz/sites/default/files/content/d1dc93cd-5894-4521-b799-c7e715d3c59e/cs/20160901-metodicky-pokyn-c-12009-o-dodrzovani-etickych-principu-pri-priprave-vysokoskolskych.pdfVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://www.cvut.cz/sites/default/files/content/d1dc93cd-5894-4521-b799-c7e715d3c59e/cs/20160901-metodicky-pokyn-c-12009-o-dodrzovani-etickych-principu-pri-priprave-vysokoskolskych.pdf
Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomová práce je zaměřena na studie chování lanových silničních svodidel zatížených nárazem osobního automobilu. V obecné části práce je uveden přehled používaných záchytných systému na pozemních komunikacích. Základní druhy svodidel, popis jejich konstrukčních prvků a popis jejich testování. Praktická část se věnuje definici numerického modelu lanového svodidla a jeho kontaktní dynamické analýze. K tomu je použito softwaru LS-DYNA pro numerické řešení rázových dějů využívající metodu konečných prvků. Hlavním cílem této práce je zjistit proveditelnost simulace nárazu vozidla do lanového silničního svodidla a určit deformační a tlumící chování tohoto modelu. Na závěr jsou shrnuty výsledky provedených analýz, ze kterých jsou vyvozeny závěry. This thesis is mainly focused on a study of rope barriers behaviour under an impact loading of a vehicle. In the general part of the thesis there is given a list of the detention system on the road. Listed here are the basic types of barriers, description of the structural elements and a description of their testing. The practical part of the thesis copes with a definition of a numerical model of the road rope barrier and its contact dynamic analysis. For this purpose the LS-DYNA software is used and it is also used for a numerical solution of impact processes using the finite element method. Main goal of this thesis is to find out whether the simulation of vehicle crash into the road rope barrier is feasible and to determine the deformation and damping behaviour of this model. Finally, in closing of the thesis there are summed up all of the results of the analysis from which conclusions are drawn.