ČVUT DSpace
  • Prohledat DSpace
  • English
  • Přihlásit se
  • English
  • English
Zobrazit záznam 
  •   ČVUT DSpace
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta dopravní
  • ústav letecké dopravy
  • Diplomové práce - 16121
  • Zobrazit záznam
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta dopravní
  • ústav letecké dopravy
  • Diplomové práce - 16121
  • Zobrazit záznam
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kategorizace letišť u leteckých dopravců z pohledu systémové bezpečnosti

Categorization of Airports for Airlines Regarding Systems Safety

Typ dokumentu
diplomová práce
master thesis
Autor
Jakub Řízek
Vedoucí práce
Grötschelová Kateřina
Oponent práce
Valenta Viktor
Studijní program
Provoz a řízení letecké dopravy
Instituce přidělující hodnost
katedra letecké dopravy
Obhájeno
2025-06-18



Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznam
Abstrakt
Letiště jsou nedílnou součástí letectví. Každé letiště má různé charakteristiky a některá jsou pro piloty tradiční, zatímco jiná mohou být složitější a představovat výzvu. Proto byla zavedena kategorizace letišť. Na úvod je porovnána současná kategorizace letišť a přístup leteckého dopravce. V další části práce je analyzován systémový přístup k bezpečnosti. Cílem práce je navrhnout metodiku kategorizace letišť u leteckého provozovatele na základě parametrů, které budou identifikované pomocí systémové analýzy, zároveň by navržená kategorizace měla lépe odpovídat potřebám leteckého provozovatele. Výsledkem analýzy je seznam nebezpečí, pomocí něhož je vytvořena nově navržená kategorizace. Pomocí systémové analýzy bylo možné identifikovat parametry navíc, které současná kategorizace nezmiňuje a zahrnout je do navržené kategorizace. Parametry byly následně zkoumány pomocí systémové matice rizik a validace proběhla na šesti vybraných letištích. Navržená kategorizace lépe vyjadřuje nebezpečí vyskytující se na letištích a zlepšila by situační povědomí pilotů, kteří by díky kategorii zjistili přesně, jaké nebezpečí mohou na letišti očekávat. Nově navrženou kategorizaci je možné zahrnout do poradních materiálů Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví.
 
Airports are an integral part of aviation. Each airport has different characteristics. Some are familiar to pilots, while others might be more challenging due to higher complexity. For this reason, airport categorization has been introduced. At the beginning, a comparison is made between the current aerodrome categorization and the approach used by air operator in commercial aviation. In the next part of the thesis, the system approach to safety is analysed. The goal of the thesis is to propose a methodology for airport categorization of commercial air carriers based on identifying parameters coming from systems safety approach. At the same time the proposed categorization should better reflect the needs of the air operator. The result of the analysis is a list of hazards, which is a foundation for a newly proposed categorization. Through the analysis, it was possible to identify additional parameters that are not mentioned in the current categorization, and they are included in the proposed categorization. Then, these parameters were examined by risk matrix based on system safety approach and validation was made on six selected airports. The proposed categorization better reflects the hazards present at the airports and it would improve the situational awareness of pilots, who would better understand exact hazards that they can expect at the airport thanks to the category. The newly proposed categorization can be included in the Acceptable Means of Compliance of the European Union Aviation Safety Agency.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/123931
Zobrazit/otevřít
PLNY_TEXT (1.615Mb)
POSUDEK (342.3Kb)
POSUDEK (603.2Kb)
Kolekce
  • Diplomové práce - 16121 [579]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
@mire NV
 

 

Užitečné odkazy

ČVUT v PrazeÚstřední knihovna ČVUTO digitální knihovně ČVUTInformační zdrojePodpora studiaPodpora publikování

Procházet

Vše v DSpaceKomunity a kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

Můj účet

Přihlásit se

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Kontaktujte nás | Vyjádření názoru
Theme by 
@mire NV