Kategorizace letišť u leteckých dopravců z pohledu systémové bezpečnosti
Categorization of Airports for Airlines Regarding Systems Safety
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Jakub Řízek
Supervisor
Grötschelová Kateřina
Opponent
Valenta Viktor
Study program
Provoz a řízení letecké dopravyInstitutions assigning rank
katedra letecké dopravyDefended
2025-06-18Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Letiště jsou nedílnou součástí letectví. Každé letiště má různé charakteristiky a některá jsou pro piloty tradiční, zatímco jiná mohou být složitější a představovat výzvu. Proto byla zavedena kategorizace letišť. Na úvod je porovnána současná kategorizace letišť a přístup leteckého dopravce. V další části práce je analyzován systémový přístup k bezpečnosti. Cílem práce je navrhnout metodiku kategorizace letišť u leteckého provozovatele na základě parametrů, které budou identifikované pomocí systémové analýzy, zároveň by navržená kategorizace měla lépe odpovídat potřebám leteckého provozovatele. Výsledkem analýzy je seznam nebezpečí, pomocí něhož je vytvořena nově navržená kategorizace. Pomocí systémové analýzy bylo možné identifikovat parametry navíc, které současná kategorizace nezmiňuje a zahrnout je do navržené kategorizace. Parametry byly následně zkoumány pomocí systémové matice rizik a validace proběhla na šesti vybraných letištích. Navržená kategorizace lépe vyjadřuje nebezpečí vyskytující se na letištích a zlepšila by situační povědomí pilotů, kteří by díky kategorii zjistili přesně, jaké nebezpečí mohou na letišti očekávat. Nově navrženou kategorizaci je možné zahrnout do poradních materiálů Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví. Airports are an integral part of aviation. Each airport has different characteristics. Some are familiar to pilots, while others might be more challenging due to higher complexity. For this reason, airport categorization has been introduced. At the beginning, a comparison is made between the current aerodrome categorization and the approach used by air operator in commercial aviation. In the next part of the thesis, the system approach to safety is analysed. The goal of the thesis is to propose a methodology for airport categorization of commercial air carriers based on identifying parameters coming from systems safety approach. At the same time the proposed categorization should better reflect the needs of the air operator. The result of the analysis is a list of hazards, which is a foundation for a newly proposed categorization. Through the analysis, it was possible to identify additional parameters that are not mentioned in the current categorization, and they are included in the proposed categorization. Then, these parameters were examined by risk matrix based on system safety approach and validation was made on six selected airports. The proposed categorization better reflects the hazards present at the airports and it would improve the situational awareness of pilots, who would better understand exact hazards that they can expect at the airport thanks to the category. The newly proposed categorization can be included in the Acceptable Means of Compliance of the European Union Aviation Safety Agency.
Collections
- Diplomové práce - 16121 [579]