Řízený odpočinek jako nástroj ke snížení únavy pilotů
Controlled Rest as a Tool to Reduce Pilot Fatigue
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Martin Novotný
Supervisor
Hanáková Lenka
Opponent
Mach Ondřej
Study program
Provoz a řízení letecké dopravyInstitutions assigning rank
katedra letecké dopravyDefended
2025-06-17Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Cílem této studie bylo zjistit, zda má kontrolovaný odpočinek pozitivní vliv na bdělost a výkonnost pilotů. Pro otestování této hypotézy byl proveden experiment, a to na FTD simulátoru letounu Beechcraft Baron 58, jehož se zúčastnilo celkem 10 pilotů, v té době ve výcviku. Každý z nich absolvoval dva lety: první, bez řízeného odpočinku, a druhý, při němž byl povolen v rámci stanoveného 30minutového časového okna. Data byla sbírána pomocí PVT, NASA-TLX, OR-testů, eye-trackingu a dat přesnosti pilotáže na finální fázi přiblížení. Výsledky naznačují určité zlepšení bdělosti a výkonnosti pilotů po řízeném odpočinku. Toto je zejména patrné u dat z PVT, a také u náročnějších úloh v rámci OR-testu. Letové údaje rovněž indikují určité zvýšení přesnosti pilotáže ve vertikální rovině. Korelace mezi subjektivními a objektivními měřeními neukazuje žádný jednoznačný trend. Ačkoli část získaných dat naznačuje možný pozitivní vliv řízeného odpočinku, pro jednoznačné potvrzení této hypotézy je stále zapotřebí dalšího výzkumu. The goal of this study was to assess whether controlled rest positively influences pilots' vigilance and overall performance. An experiment was conducted using a Beechcraft Baron 58 FTD simulator, involving 10 participants, all students from a pilot training program. Each participant completed two flights: during the first flight, controlled rest was prohibited, while during the second flight, a 30-minute controlled rest period was allowed. Data were collected through the PVT, NASA-TLx, OR-Tests, eye-tracking, and flight data from the final approach segment. The results suggest a potential improvement in vigilance and performance following the controlled rest period, particularly evident in the PVT and in more demanding tasks within the OR-Test. Flight data also indicated some improvements in vertical flight precision. Additionally, the correlation between subjective and objective measurements showed no evident trend when comparing the two flights. Although some of the data collected points to a possible positive effect of controlled rest, further research is still needed to confirm this hypothesis with greater certainty.
Collections
- Diplomové práce - 16121 [579]