Zobrazit minimální záznam

Controlled Rest as a Tool to Reduce Pilot Fatigue



dc.contributor.advisorHanáková Lenka
dc.contributor.authorMartin Novotný
dc.date.accessioned2025-06-18T23:09:02Z
dc.date.available2025-06-18T23:09:02Z
dc.date.issued2025-06-18
dc.identifierKOS-1244103901505
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10467/123791
dc.description.abstractCílem této studie bylo zjistit, zda má kontrolovaný odpočinek pozitivní vliv na bdělost a výkonnost pilotů. Pro otestování této hypotézy byl proveden experiment, a to na FTD simulátoru letounu Beechcraft Baron 58, jehož se zúčastnilo celkem 10 pilotů, v té době ve výcviku. Každý z nich absolvoval dva lety: první, bez řízeného odpočinku, a druhý, při němž byl povolen v rámci stanoveného 30minutového časového okna. Data byla sbírána pomocí PVT, NASA-TLX, OR-testů, eye-trackingu a dat přesnosti pilotáže na finální fázi přiblížení. Výsledky naznačují určité zlepšení bdělosti a výkonnosti pilotů po řízeném odpočinku. Toto je zejména patrné u dat z PVT, a také u náročnějších úloh v rámci OR-testu. Letové údaje rovněž indikují určité zvýšení přesnosti pilotáže ve vertikální rovině. Korelace mezi subjektivními a objektivními měřeními neukazuje žádný jednoznačný trend. Ačkoli část získaných dat naznačuje možný pozitivní vliv řízeného odpočinku, pro jednoznačné potvrzení této hypotézy je stále zapotřebí dalšího výzkumu.cze
dc.description.abstractThe goal of this study was to assess whether controlled rest positively influences pilots' vigilance and overall performance. An experiment was conducted using a Beechcraft Baron 58 FTD simulator, involving 10 participants, all students from a pilot training program. Each participant completed two flights: during the first flight, controlled rest was prohibited, while during the second flight, a 30-minute controlled rest period was allowed. Data were collected through the PVT, NASA-TLx, OR-Tests, eye-tracking, and flight data from the final approach segment. The results suggest a potential improvement in vigilance and performance following the controlled rest period, particularly evident in the PVT and in more demanding tasks within the OR-Test. Flight data also indicated some improvements in vertical flight precision. Additionally, the correlation between subjective and objective measurements showed no evident trend when comparing the two flights. Although some of the data collected points to a possible positive effect of controlled rest, further research is still needed to confirm this hypothesis with greater certainty.eng
dc.publisherČeské vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.cze
dc.publisherCzech Technical University in Prague. Computing and Information Centre.eng
dc.rightsA university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmleng
dc.rightsVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlcze
dc.subjectletectvícze
dc.subjectřízený odpočinekcze
dc.subjectbdělostcze
dc.subjectvýkonnostcze
dc.subjectúnavacze
dc.subjectaviationeng
dc.subjectcontrolled resteng
dc.subjectvigilanceeng
dc.subjectperformanceeng
dc.subjectfatigueeng
dc.titleŘízený odpočinek jako nástroj ke snížení únavy pilotůcze
dc.titleControlled Rest as a Tool to Reduce Pilot Fatigueeng
dc.typediplomová prácecze
dc.typemaster thesiseng
dc.date.accepted2025-06-17
dc.contributor.refereeMach Ondřej
theses.degree.grantorkatedra letecké dopravycze
theses.degree.programmeProvoz a řízení letecké dopravycze


Soubory tohoto záznamu



Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam