Návr stabilizátoru cvičného letounu
Stabilizer design of trainer airplane
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Lucie Hudíková
Vedoucí práce
Barák Karel
Oponent práce
Valenta Jakub
Studijní obor
Letadla a bezpilotní systémyStudijní program
Letectví a kosmonautikaInstituce přidělující hodnost
ústav letadlové technikyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Tato práce je zaměřena na technologický a konstrukční návrh kompozitního stabilizátoru cvičného letounu L-39 NG. Cílem je navrhnout stabilizátor s nižší hmotností a menším počtem dílů. Byl navržen technologický postup výroby stabilizátoru a formy pro jejich vyhotovení. Do konstrukčních výpočtů vstupovaly čtyři návrhy, z nichž jeden byl čistě laminátový a zbylé tři byly sendvičové struktury. Laminátový potah byl pro jeho vysokou hmotnost vyloučen. V následujícím kroku byla provedena analýza metodou konečných prvků, na jejímž základě byly návrhy optimalizovány pevnostně a stabilitně. Z výsledků byla zvolena a popsána jedna výsledná varianta, která nejlépe odpovídala požadavkům na nízkou hmotnost a malý počet dílů konstrukce. This work is focused on the technological and structural design of a composite stabilizer for the L-39 NG trainer aircraft. The aim is to design a stabilizer with lower weight and reduced number of parts. The technological procedure of the stabilizer production and the moulds for their manufacture were designed. Four designs were included in the structural calculations, one of which was pure laminate and the other three were sandwich structures. Laminate coating was eliminated due to its high weight. In the next step, a finite element analysis was carried out to optimise the remaining designs for strength and stability. Among the results, one final design was selected and described, which best met the requirements of low weight and small number of structural parts.
Kolekce
- Diplomové práce - 12122 [156]