Využití imerzivní virtuální reality pro terapii pacientů s bolestmi ramenního kloubu
The Use of Immersive Virtual Reality for the Therapy in Pacients with Shoulder Joint Pain
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Daniel Havel
Vedoucí práce
Bonková Sýkorová Jitka
Oponent práce
Špet Vojtěch
Studijní program
Aplikovaná fyzioterapieInstituce přidělující hodnost
katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstvaObhájeno
2024-06-13Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Tato diplomová práce se zabývá využitím imerzivní virtuální reality pro terapii pacientů s bolestmi ramenního kloubu. Jejím hlavním cílem je komparativní metodou zhodnotit účinnost kombinované terapie včetně virtuální reality oproti konvenčnímu přístupu. V teoretické části je objasněna anatomie a biomechanika ramenního kloubu. V rámci rešerše jsou představeny základní technické poznatky o virtuální realitě, její terapeutické účinky a možnosti aplikace v praxi. V metodické části jsou popsány vyšetřovací metody a terapeutické přístupy využité u experimentální a kontrolní skupiny. Také jsou podrobně popsány technické parametry headsetu Oculus Quest 2 a stručně je shrnut software vytvořený firmou VR Medical. Ve výsledcích jsou hodnoceny a porovnávány, mezi experimentální a kontrolní skupinou, čtyři sledované parametry. Získané výsledky a vyhotovené hypotézy naznačují, že kombinovaná forma terapie včetně virtuální reality je účinnější metodou pro okamžité snížení bolesti v ramenním kloubu, v rámci dlouhodobé bolesti je stejně účinná jako konvenční terapie. Pro zvýšení rozsahu pohybu v ramenním kloubu do flexe se jeví kombinovaná forma terapie včetně virtuální reality jako účinnější, do horizontální abdukce stejně účinná jako konvenční terapie. Naměřená data jsou prezentována ve formě tabulkové a grafové. V diskuzi jsou shrnuty podstatné výsledky z diplomové práce. Výsledky jsou porovnávány se studiemi ze zahraničí a dle současných, relevantních poznatků je naznačeno zaměření dalšího možného výzkumu problematiky této diplomové práce. Na konci diskuze jsou rozebrány limitace a benefity diplomové práce. This master´s thesis deals with the utilization of immersive virtual reality for the therapy of pacients with shoulder joint pain. It´s main objective is to evaluate the effectiveness of combined therapy including virtual reality compared to conventional approaches using a comparative method. The theoretical part elucidates the anatomy and biomechanics of the shoulder joint. Basic technical knowledge about virtual reality, its therapeutic effects, and practical applications are presented within the research. The methodological section describes the examination methods and therapeutic approaches utilized in the experimental and control groups. Detailed technical parameters of the Oculus Quest 2 headset are also outlined, along with a brief summary of the software developed by VR Medical. In the results, four observed parameters are evaluated and compared between the experimental and control groups. The obtained results and formulated hypotheses suggest that the combined therapy approach including virtual reality is a more effective method for immediate reduction of shoulder pain. Within the context of long-term pain, it is equally effective as conventional therapy. For increasing the range of motion in the shoulder joint towards flexion, combined therapy approach including virtual reality appears to be more effective, while for horizontal abduction, it is equally effective as conventional therapy. The measured data are presented in tabular and graphical form. The discussion summarizes the essential findings of the thesis, comparing them with studies from abroad. Based on current relevant knowledge, potential directions for further research in this area are suggested. The discussion concludes by addressing the limitations and benefits of the thesis.
Zobrazit/ otevřít
Kolekce
- Diplomové práce - 17111 [419]
Související záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Virtuální a rozšířená realita ve výuce odborných předmětů
Autor: Radek Semelka; Vedoucí práce: Vaněček David; Oponent práce: Štyks Zbyněk
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2021-09-12)Tato práce se zabývá tématem virtuální a rozšířené reality ve vzdělávání v odborných předmětech a další využití při vzdělávání dospělých v SOU a firmě ŠKODA AUTO a.s. Je rozdělena do dvou částí teoretické a praktické. V ... -
Knihovna polohově zaměřené rozšířené reality pro systém Android
Autor: Průdek Daniel; Vedoucí práce: Sedláček David; Oponent práce: Klímek Jakub
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2016-05-10)Tato práce se zabývá implementací Android knihovny polohově zaměřené rozšířené reality. Součástí práce je průzkum existujících řešení, návrh zaměřený na výkon a plynulost, implementace a uživatelské testování. Výsledkem ... -
Využití realtime 3D rekonstrukce a lokalizace ve virtuální realitě
Autor: Marek Římal; Vedoucí práce: Sedláček David; Oponent práce: Husák Jan
(České vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.Czech Technical University in Prague. Computing and Information Centre., 2019-06-04)Tato práce se zabývá problematikou lokalizace ve virtuální realitě s využitím hloubkových dat pořizovaných v reálném čase, a to zejména v kontextu sledování pozice uživatele, jeho navigace ve známém prostoru a stability ...