Využití ADS-B ke zpřesnění výpočtů emisí letadel na letištích
Using ADS-B to Improve Calculations of Aircraft Emissions at Airports
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Bo Stloukal
Vedoucí práce
Hospodka Jakub
Oponent práce
Topková Tereza
Studijní program
Provoz a řízení letecké dopravyInstituce přidělující hodnost
katedra letecké dopravyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
V současné době je často používaným nástrojem pro výpočet emisí letištních pohybů tzv. referenční emisní cyklus přistání a vzletu (LTO cyklus), který byl původně definovaný ICAO pro účely emisní certifikace letadlových proudových pohonných jednotek. Tento model popisuje idealizovaným způsobem jejich provoz na letišti a v jeho blízkém okolí, přičemž rozlišuje čtyři základní provozní režimy (volnoběh, vzlet, stoupání a přiblížení). Pro každý z těchto režimů následně udává dobu trvání, která však platí všeobecně, což ve výsledku snižuje přesnost výpočtů emisí pohybů na konkrétním letišti. Teoretická část práce shrnuje problematiku emisí letadel na letištích včetně přehledu současného stavu řešení jejich výpočtů. Praktická část práce se zabývá návrhem metodiky zpřesnění LTO cyklu s využitím ADS-B zpráv vysílaných letištními pohyby. Navrhovaná metodika je následně ověřena s využitím reálných ADS-B dat z letištního provozu. Currently, the so-called reference emissions landing and take-off (LTO) cycle, originally defined by ICAO for the purposes of emissions certification of aircraft jet engines, is frequently used to calculate the emissions of airport movements. This model describes their operation at and near the airport in an idealized way, recognizing four basic operating modes (idle, take-off, climb, approach), for each of which a time duration value is given. This value, however, is generalized, which reduces the accuracy of the emissions calculations of the movements at the given airport. The theoretical part of this thesis sums up the topic of aircraft emissions at airports, including an overview of the current state of the art regarding their calculations. The practical part of this thesis focuses on the development of a methodology for refining the LTO cycle using ADS-B messages from airport movements. The proposed methodology is then tested using real ADS-B data from airport traffic.
Kolekce
- Diplomové práce - 16121 [552]