ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Master Theses - 16121
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Air Transport
  • Master Theses - 16121
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Využití ADS-B ke zpřesnění výpočtů emisí letadel na letištích

Using ADS-B to Improve Calculations of Aircraft Emissions at Airports

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Bo Stloukal
Supervisor
Hospodka Jakub
Opponent
Topková Tereza
Study program
Provoz a řízení letecké dopravy
Institutions assigning rank
katedra letecké dopravy



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
V současné době je často používaným nástrojem pro výpočet emisí letištních pohybů tzv. referenční emisní cyklus přistání a vzletu (LTO cyklus), který byl původně definovaný ICAO pro účely emisní certifikace letadlových proudových pohonných jednotek. Tento model popisuje idealizovaným způsobem jejich provoz na letišti a v jeho blízkém okolí, přičemž rozlišuje čtyři základní provozní režimy (volnoběh, vzlet, stoupání a přiblížení). Pro každý z těchto režimů následně udává dobu trvání, která však platí všeobecně, což ve výsledku snižuje přesnost výpočtů emisí pohybů na konkrétním letišti. Teoretická část práce shrnuje problematiku emisí letadel na letištích včetně přehledu současného stavu řešení jejich výpočtů. Praktická část práce se zabývá návrhem metodiky zpřesnění LTO cyklu s využitím ADS-B zpráv vysílaných letištními pohyby. Navrhovaná metodika je následně ověřena s využitím reálných ADS-B dat z letištního provozu.
 
Currently, the so-called reference emissions landing and take-off (LTO) cycle, originally defined by ICAO for the purposes of emissions certification of aircraft jet engines, is frequently used to calculate the emissions of airport movements. This model describes their operation at and near the airport in an idealized way, recognizing four basic operating modes (idle, take-off, climb, approach), for each of which a time duration value is given. This value, however, is generalized, which reduces the accuracy of the emissions calculations of the movements at the given airport. The theoretical part of this thesis sums up the topic of aircraft emissions at airports, including an overview of the current state of the art regarding their calculations. The practical part of this thesis focuses on the development of a methodology for refining the LTO cycle using ADS-B messages from airport movements. The proposed methodology is then tested using real ADS-B data from airport traffic.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/115019
View/Open
PLNY_TEXT (3.285Mb)
POSUDEK (854.9Kb)
POSUDEK (2.214Mb)
Collections
  • Diplomové práce - 16121 [579]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV