Zobrazit minimální záznam

Effect of the use of blast furnace slag and fly ash as cement substitutes in concrete pavement surfacing on the final pavement cost



dc.contributor.advisorBrožová Lucie
dc.contributor.authorPavel Koubík
dc.date.accessioned2024-02-07T23:53:10Z
dc.date.available2024-02-07T23:53:10Z
dc.date.issued2024-02-07
dc.identifierKOS-1244040223305
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10467/113699
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá využitím vedlejších produktů metalurgického a energetického průmyslu, tj. vysokopecních strusek a fluidního popílku jako částečných náhrad cementu v betonech pro cementobetonové kryty vozovek. Vhodnou aktivací těchto vedlejších produktů lze docílit snížení objemu výroby cementu, což je zcela zásadní pro snížení obrovské uhlíkové stopy z jeho výroby a přispět tak k udržitelnějšímu stavebnictví. Cílem práce bylo posoudit a zhodnotit proveditelnost nahrazení části cementu zmíněnými alternativními pojivy, konkrétně pak jejich vliv na základní materiálové vlastnosti betonu (pevnost a trvanlivost) a na konečnou cenu cementobetonové vozovky. Pro jejich experimentální ověření byly vyrobeny zkušební vzorky betonu, kde byl z 25 % hmotnosti nahrazen cement dvěma typy vysokopecní strusky a fluidním popílkem, či jejich kombinací, a došlo také k ověření možnosti nahrazení celé jedné frakce kameniva ocelářskou struskou. Během 7 – 90 dní zrání byl sledován vývoj mechanických vlastností vyrobených vzorků, a dále pak povrchová nasákavost a odolnost proti působení vody a chemických rozmrazovacích látek. V ekonomické části práce byly stanoveny výrobní náklady navržených betonů s využitím kalkulačního vzorce. Následně byly vykalkulované ceny navržených betonů vloženy do softwaru KROS 4, kde byla stanovena konečná cena cementobetonového krytu vozovky. Bylo zjištěno, že využití těchto vedlejších produktů může pozitivně ovlivnit beton po technické i ekonomické stránce.cze
dc.description.abstractThis master thesis deals with the utilization of by-products from metallurgical and energy industries, namely blast furnace slag and fly ash, as partial replacements for cement in concrete for road pavements. Appropriately activating these by-products, it is possible to achieve a reduction in the volume of cement production, which is crucial for reducing the immense carbon footprint associated with its manufacturing and contributing to a more sustainable construction industry. The objective of the study was to assess and evaluate the feasibility of replacing a portion of the cement with the mentioned alternative binders. Specifically, the study aimed to investigate their impact on the fundamental material properties of concrete (strength characteristics and durability) and on the final cost of the cement concrete pavement. For experimental verification, concrete test samples were produced, where 25 % by mass of cement was replaced by two types of blast furnace slag and one type of fly ash, either individually or in combination. The possibility of replacing the entire aggregate fraction with steel slag was also examined. During the curing period of 7 to 90 days, the development of the mechanical properties of the produced samples was monitored, along with surface absorption, resistance to water and chemical de-icing agents. In the economic part of the thesis, the production costs of the proposed concrete variants were determined using a cost code. Subsequently, the calculated prices of the proposed concretes were input into the KROS 4 software, where the final cost of the cement concrete pavement was established. It was found that the use of these by-products can positively influence concrete from both technical and economic perspectives.eng
dc.publisherČeské vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.cze
dc.publisherCzech Technical University in Prague. Computing and Information Centre.eng
dc.rightsA university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmleng
dc.rightsVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlcze
dc.subjectcementobetonový krytcze
dc.subjectcementcze
dc.subjectvysokopecní struskacze
dc.subjectfluidní popílekcze
dc.subjectvysokorychlostní mletícze
dc.subjectbetoncze
dc.subjectmechanické vlastnosticze
dc.subjectodolnostcze
dc.subjectkalkulační vzoreccze
dc.subjectconcrete pavementeng
dc.subjectcementeng
dc.subjectblast furnace slageng
dc.subjectfly asheng
dc.subjecthigh-speed grindingeng
dc.subjectconcreteeng
dc.subjectmechanical propertieseng
dc.subjectdurabilityeng
dc.subjectcost codeeng
dc.titleVliv uplatnění vysokopecních strusek a fluidního popílku jako náhrad cementu v betonech pro cementobetonové kryty na konečnou cenu vozovkycze
dc.titleEffect of the use of blast furnace slag and fly ash as cement substitutes in concrete pavement surfacing on the final pavement costeng
dc.typediplomová prácecze
dc.typemaster thesiseng
dc.date.accepted2024-02-07
dc.contributor.refereeRucki Radomír
theses.degree.disciplineStavební managementcze
theses.degree.grantorkatedra ekonomiky a řízení ve stavebnictvícze
theses.degree.programmeStavební inženýrstvícze


Soubory tohoto záznamu





Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam