Vliv uplatnění vysokopecních strusek a fluidního popílku jako náhrad cementu v betonech pro cementobetonové kryty na konečnou cenu vozovky
Effect of the use of blast furnace slag and fly ash as cement substitutes in concrete pavement surfacing on the final pavement cost
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Pavel Koubík
Supervisor
Brožová Lucie
Opponent
Rucki Radomír
Field of study
Stavební managementStudy program
Stavební inženýrstvíInstitutions assigning rank
katedra ekonomiky a řízení ve stavebnictvíDefended
2024-02-07Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomová práce se zabývá využitím vedlejších produktů metalurgického a energetického průmyslu, tj. vysokopecních strusek a fluidního popílku jako částečných náhrad cementu v betonech pro cementobetonové kryty vozovek. Vhodnou aktivací těchto vedlejších produktů lze docílit snížení objemu výroby cementu, což je zcela zásadní pro snížení obrovské uhlíkové stopy z jeho výroby a přispět tak k udržitelnějšímu stavebnictví. Cílem práce bylo posoudit a zhodnotit proveditelnost nahrazení části cementu zmíněnými alternativními pojivy, konkrétně pak jejich vliv na základní materiálové vlastnosti betonu (pevnost a trvanlivost) a na konečnou cenu cementobetonové vozovky. Pro jejich experimentální ověření byly vyrobeny zkušební vzorky betonu, kde byl z 25 % hmotnosti nahrazen cement dvěma typy vysokopecní strusky a fluidním popílkem, či jejich kombinací, a došlo také k ověření možnosti nahrazení celé jedné frakce kameniva ocelářskou struskou. Během 7 – 90 dní zrání byl sledován vývoj mechanických vlastností vyrobených vzorků, a dále pak povrchová nasákavost a odolnost proti působení vody a chemických rozmrazovacích látek. V ekonomické části práce byly stanoveny výrobní náklady navržených betonů s využitím kalkulačního vzorce. Následně byly vykalkulované ceny navržených betonů vloženy do softwaru KROS 4, kde byla stanovena konečná cena cementobetonového krytu vozovky. Bylo zjištěno, že využití těchto vedlejších produktů může pozitivně ovlivnit beton po technické i ekonomické stránce. This master thesis deals with the utilization of by-products from metallurgical and energy industries, namely blast furnace slag and fly ash, as partial replacements for cement in concrete for road pavements. Appropriately activating these by-products, it is possible to achieve a reduction in the volume of cement production, which is crucial for reducing the immense carbon footprint associated with its manufacturing and contributing to a more sustainable construction industry. The objective of the study was to assess and evaluate the feasibility of replacing a portion of the cement with the mentioned alternative binders. Specifically, the study aimed to investigate their impact on the fundamental material properties of concrete (strength characteristics and durability) and on the final cost of the cement concrete pavement. For experimental verification, concrete test samples were produced, where 25 % by mass of cement was replaced by two types of blast furnace slag and one type of fly ash, either individually or in combination. The possibility of replacing the entire aggregate fraction with steel slag was also examined. During the curing period of 7 to 90 days, the development of the mechanical properties of the produced samples was monitored, along with surface absorption, resistance to water and chemical de-icing agents. In the economic part of the thesis, the production costs of the proposed concrete variants were determined using a cost code. Subsequently, the calculated prices of the proposed concretes were input into the KROS 4 software, where the final cost of the cement concrete pavement was established. It was found that the use of these by-products can positively influence concrete from both technical and economic perspectives.
Collections
- Diplomové práce - 11126 [826]