Návrh systému pro detekci laserového útoku na přistávající letadlo
Design of a System for Detection of Laser Attack during Approach
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Tomáš Kříž
Supervisor
Hospodka Jakub
Opponent
Baláž Teodor
Field of study
Provoz a řízení letecké dopravyStudy program
Technika a technologie v dopravě a spojíchInstitutions assigning rank
katedra letecké dopravyRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Ozařování letadel laserovými svazky nabývá v posledních letech na intenzitě. Boj s tímto nebezpečným fenoménem je velmi nesnadný, v současné době limitovaný na vyhledávání pachatele pomocí vrtulníků bezpečnostních složek. Jejich posádkám však hrozí stejné nebezpečí jako posádkám ostatních letadel - oslnění, dočasná ztráta zraku či orientace a snížení schopnosti bezpečně pilotovat letadlo. Tato práce přináší alternativní přístup k tomuto problému v podobě bezpilotního systému, který může vykonat stejnou práci jako posádka vrtulníku, avšak s menšími riziky a za zlomek ceny. Bezpilotní letadlo lze provozovat i v blízkosti letišť, tedy tam, kde k incidentům s lasery dochází nejčastěji. Jsou zde představeny konkrétní letové scénáře, které lze pro tyto detekční lety použít. Byla také identifikována omezení, na která tato práce naráží a pro která byla navržena eliminující opatření. Výstupy zde prezentované jsou obecně aplikovatelné, při použití v zahraničí je však nutno vzít v úvahu místní legislativu. Výsledkem je závěr, že detekce laserových svazků, vyskytujících se v okolí letišť, pomocí bezpilotních systémů, ač mající své limitace, je možná a za určitých podmínek proveditelná i za současného stavu legislativy a technologického pokroku. Irradiation of aircraft with laser beams has been gaining momentum in recent years. The fight against this dangerous phenomenon is very difficult, currently limited to the search for the perpetrator by helicopters of the security forces. Their crews, however, face the same dangers as the crews of other aircraft - glare, temporary loss of vision or orientation, and reduced ability to safely pilot the aircraft. This paper presents an alternative approach to this problem in the form of an unmanned system that can perform the same task as a helicopter but with fewer risks and at a fraction of the cost. The unmanned aircraft can also be operated near airports, where laser incidents occur most frequently. Specific flight scenarios usable for these detection flights are presented. The limitations encountered in this work have also been identified and elimination measures have been proposed for these limitations. The findings presented here are generally applicable, but local legislation must be taken into consideration when used for abroad operations. As a result, it is concluded that the detection of laser activity, occurring in the vicinity of airports, utilizing unmanned aerial systems, although having its limitations, is possible and, under certain conditions, feasible even under the current state of legislation and technological advances.
Collections
- Diplomové práce - 16121 [562]