Zobrazit minimální záznam

Sustainable mobilty in the southern part of Praue metropolitan



dc.contributor.advisorKaplan Ivan
dc.contributor.authorVojtěch Kořalka
dc.date.accessioned2023-10-13T11:19:12Z
dc.date.available2023-10-13T11:19:12Z
dc.date.issued2023-10-11
dc.identifierKOS-978956441605
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10467/112216
dc.description.abstractŠiroké pláně rozprostírající se jižně od Prahy, obklopené lesy a dramatickou krajinou v okolí řek Vltavy a Sázavy, vytvářely historicky ideální prostor pro rozvoj osídlení. V současnosti, díky relativně dobrému spojení s městem, vzniká v této oblasti závratným tempem nová zástavba. To sebou přináší kromě jiného i negativní dopady spjaté se suburbanizací. Práce se zabývá analýzou současného stavu fungování regionů v metropolitních oblastech měst včetně specifik jižního sektoru Pražské metropolitní oblasti. Kromě jiného hledá hranice samotného města, sleduje historii i budoucnost rozvoje těchto regionů nebo také stopy hornické činnosti či fenomén druhého bydlení v urbanistickém vývoji oblasti. Všechny tyto aspekty následně vyhodnocuje i z pohledu nástrojů územního plánování. Na základě této komplexní analýzy stanovuje problémovou oblast určenou k řešení, a to sice rozvoj dopravy. Budoucnost vidí v plánech mobility, které mapuje v českém i celoevropském kontextu zejména z pohledu přístupu k metropolitním oblastem. U sledovaných plánů nachází společného jmenovatele v částech věnované plánům mobility institucí a podniků. Tuto oblast hlouběji prozkoumává a věnuje se školním plánům mobility se zaměřením na jejich uplatnění v regionálním rozvoji udržitelné dopravy. Aplikační část je věnována vybraným obcím v jižním sektoru Pražské metropolitní oblasti a středním školám v jižní části Prahy. Mezi těmito místy vytváří síť tras vedoucí od/k uzlovým bodům veřejné hromadné dopravy za pomocí udržitelné (zejména cyklo) dopravy. Tyto trasy následně prověřuje za pomoci dotazníkového šetření na školách a vytváří také metodiku vyhodnocení vzorků. Na základě výsledků stanovuje konkrétní podněty na zlepšení mobility studentů, které rozděluje na ty určené pro větve/koridory dopravy a pro samotné školy. Disertační práce následně, zobecněním těchto výstupů i samotným stanovením metodiky vzniku Regionálního plánu mobility, přinesla nový pohled na udržitelnou mobilitu v okolí metropolí, který je aplikovatelný i pro jiná území či instituce. Nezbytným krokem, pokud tato práce nemá skončit „v šuplíku“, bylo zajištění kontinuity fungování těchto plánů v čase včetně toho, jak podpořit jednotlivé aktéry v tvorbě či naplňování cílů těchto plánů. V neposlední řadě také bylo zapotřebí tento nástroj zařadit do již platné legislativy.cze
dc.description.abstractThe wide plains, which stretch south of Prague and are surrounded by forests and a dramatic landscape have historically provided an ideal place for housing development. Today, due to a relatively good connection with the city, the area is experiencing an influx of new construction. This, however, comes at the cost of the negative impact associated with suburbanisation. This thesis analyses the current state concerning the function of regions in the metropolitan city area including the southern sector of the Prague metropolitan area. Among others, the goal is to further specify the borders of the city itself and to monitor the history and future development of these regions. Apart from that, it keeps track of mining activity or the second home phenomenon in the urban region development. All these aspects are then analysed from the regional planning perspective. On the basis of this complex analysis the problematic area is defined, which is transport growth. The future is seen in mobility vision, which is mapped in the Czech and European context, specifically from the perspective of metropolitan area attitude. The mutual aspect of the monitored plans is found in institutional and business mobility. This realm is then further investigated with the aim to pay attention to their implementation in sustainable regional transport development. The application part is devoted to particular municipalities in the southern sector of the Prague metropolitan area and the high schools in the southern part of Prague. It then creates a route network leading from and to the main public transport hubs with the help of certain sustainable transport means, mainly cycling. These routes are then assessed via the usage of school questionnaires and then it produces sample evaluation methods. Based on the results, it identifies and divides the particular incentives to improve student mobility into those intended for transportation routes and for the schools themselves. This dissertation brings a fresh view on the sustainable mobility in the city suburbs using generalisation of those outcomes and the establishment of a regional mobility plan. This stance is then applicable to other territories and institutions. The inevitable step in avoidance of this dissertation work ending up in a bin was assuring the continuity of these plans in a timed setting and helping the individual participants in goal creation and fulfillment. Last but not least, this tool had to be incorporated into currently valid legislation.eng
dc.publisherČeské vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.cze
dc.publisherCzech Technical University in Prague. Computing and Information Centre.eng
dc.rightsA university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmleng
dc.rightsVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlcze
dc.subjectsuburbanizacecze
dc.subjectmetropolitní oblastcze
dc.subjectplán mobilitycze
dc.subjectregioncze
dc.subjectkoridor dopravycze
dc.subjectudržitelná dopravacze
dc.subjectmobilitacze
dc.subjectsystém BRTcze
dc.subjectželeznicecze
dc.subjectstřední školycze
dc.subjectSuburbanisationeng
dc.subjectmetropolitan areaeng
dc.subjectmobility planeng
dc.subjectregioneng
dc.subjecttransportation routeeng
dc.subjectPragueeng
dc.subjectsustainable transporteng
dc.subjectmobilityeng
dc.subjectdevelopmenteng
dc.titleUdržitelná mobilita v jižním sektoru Pražské metropolitní oblasticze
dc.titleSustainable mobilty in the southern part of Praue metropolitaneng
dc.typedisertační prácecze
dc.typedoctoral thesiseng
dc.contributor.refereeHexner Michal
theses.degree.disciplineArchitektura a stavitelstvícze
theses.degree.grantorkatedra urbanismu a územního plánovánícze
theses.degree.programmeArchitektura a stavitelstvícze


Soubory tohoto záznamu






Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam