ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Logistic and Transportation Processes
  • Master Theses - 16117
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Transportation Sciences
  • Department of Logistic and Transportation Processes
  • Master Theses - 16117
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Preference veřejné dopravy na Evropské třídě v Praze

Transit Signal Priority on Evropská Street in Prague

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Tomáš Míča
Supervisor
Horák Tomáš
Opponent
Vařacha Pavel
Study program
Smart Cities
Institutions assigning rank
ústav logistiky a managementu dopravy



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Tato diplomová práce se zabývá problematikou preference veřejné dopravy. Tato strategie řízení dopravy je vnímána jako důležitý nástroj pro zlepšení kvality služeb poskytovaných systémy veřejné dopravy, přispívající ke snižování zpoždění a zastavování spojů MHD, provozních nákladů dopravců, a v konečném důsledku i ke zlepšení kvality ovzduší. Cílem této práce je popsat a zhodnotit stávající systém preference veřejné dopravy na Evropské třídě v Praze a navrhnout možná vylepšení tohoto systému. Součástí práce bylo vytvoření mikrosimulačních modelů 3,5 km dlouhého úseku Evropské třídy mezi Nádražím Veleslavín a Pražským okruhem. V první fázi byly v mikrosimulačním softwaru VISSIM vytvořeny čtyři výchozí modely, které zohledňují současnou infrastrukturu a intenzity dopravy, ale také plánované prodloužení tramvajové trati a výhledové intenzity dopravy. První dva modely s/bez prodloužení tramvajové trati zahrnují intenzity dopravy z roku 2022. Další dva modely jsou založeny na intenzitách předpokládaných v roce 2030 ve variantách s dokončeným okruhem nebo bez něj. Na základě výstupů z výchozích modelů byla navržena nová preferenční opatření ve třech variantách a pomocí VISSIMu byly tyto tři scénáře testovány a vyhodnoceny při stávajících i výhledových intenzitách. Cestovní doby všech druhů dopravy byly porovnány napříč všemi modely a byla spočítána možná úspora cestovní doby spojů MHD. Podle zjištěných výsledků byla formulována doporučení, jaká opatření v oblasti preference by se na Evropské třídě mohla uplatnit.
 
This diploma thesis deals with the topic of Transit Signal Priority (TSP). This traffic control strategy has been recognized as an important tool for improving the quality of service provided by public transit systems, reducing delays and stops, operating costs for transit operators, and even improving air quality. The objective of this thesis is to describe and evaluate the existing TSP system on Evropská Street in Prague and to propose possible improvements to this system. This includes the development of VISSIM microsimulation models of the 3.5 km long section of Evropská Street between Nádraží Veleslavín and the Prague Outer Ring Road. Four initial simulation models were created in the first phase, taking into account the current infrastructure and traffic volumes, as well as the planned tramway extension and forecasted volumes. The first two models with/without a tramway extension incorporate the 2022 volumes. The other two models are based on volumes forecasted for 2030 with/without the completed Ring Road. Based on the initial models' outputs, improvements to the TSP system were suggested in three scenarios, which were tested and evaluated within 2022 as well as 2030 volumes. The travel times of all modes of transport were compared across all the models, and possible travel time savings were calculated. According to the findings, recommendations on which TSP measures should be applied on Evropská Street were given.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/109685
View/Open
PLNY_TEXT (3.698Mb)
POSUDEK (260.6Kb)
POSUDEK (157.8Kb)
Collections
  • Diplomové práce - 16117 [200]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV