Možnosti topologické optimalizace pro díly vyráběné technologií kovového 3D tisku
Possibilities of topology optimization for parts produced by metal 3D printing technology
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Jan Hloušek
Vedoucí práce
Andronov Vladislav
Oponent práce
Pelikán Lukáš
Studijní obor
Bez specializaceStudijní program
Výrobní inženýrstvíInstituce přidělující hodnost
ústav technologie obrábění, projektování a metrologieObhájeno
2023-02-07Práva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Tato diplomová práce je zaměřena na topologickou optimalizaci reálných dílů závodního speciálu Škoda Fabia RS Rally2. V teoretické části je popsán úvod do problematiky aditivní výroby, na který navazuje popis metody laser powder bed fusion (L-PBF) vhodné pro výrobu takto optimalizovaných dílů. Dále je v práci vytvořeno porovnání L-PBF tiskáren střední třídy a přehled dostupných materiálů pro tato zařízení. V následující části jsou shrnuty reálné aplikace topologické optimalizace v automotive průmyslu. Na základě získaných teoretických poznatků byly vytyčeny cíle praktické části práce. V té je řešena problematika topologické optimalizace skutečných součástí (adaptéru řízení, horního uložení tlumiče a spodní koncovky sloupku řízení). Všechny díly byly zoptimalizovány, kdy nejvíce je rozebrána spodní koncovka sloupku řízení, na jejíž konečné podobě je demonstrována i příprava tisku a porovnány náklady na výrobu. This diploma thesis is focused on topological optimisation of real parts of the Škoda Fabia RS Rally2 racing special. The theoretical part provides an introduction to the issue of additive manufacturing, followed by a description of the laser powder bed fusion (L-PBF) method which is suitable for production of optimised parts. In addition to this, a comparison of mid-range L-PBF printers is provided, as is an overview of the available materials for these devices. The following part of the thesis provides an overview of instances found of application of topological optimisation in the automotive industry. The objectives of the practical part of the thesis were determined on the basis of the theoretical knowledge which was acquired. This practical part addresses the issue of topological optimisation of real components (a steering adapter, upper shock absorber mounting and lower steering column end cap). All of the parts were optimised, the lower steering column end cap having been analysed most, the final form of which is also used to demonstrate print preparation and to compare production costs.
Kolekce
- Diplomové práce - 12134 [225]