Studie proveditelnosti letounu kategorie General Aviation se zvonovým rozložením vztlaku
Feasibility study of a General Aviation category aircraft with a bell-shaped lift distribution
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Kryštof Bednár
Vedoucí práce
Hospodář Pavel
Oponent práce
Klesa Jan
Studijní obor
Letadlová a kosmická technikaStudijní program
Letectví a kosmonautikaInstituce přidělující hodnost
ústav letadlové technikyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
V současné době je kladen veliký důraz na snížení emisí a spotřeby energie ve všech odvětvích, což má za důsledek vývoj řady nových technologií. Také v letectví se pracuje na mnoha projektech s cílem snížení spotřeby a emisí. V nových projektech se studují nové koncepce jak tvaru letadel tak i vztlakového rozložení. Zvonové rozložení vztlaku má dle teorie menší indukovaný odpor než eliptické. Zmenšením indukovaného odporu by se zmenšil celkový odpor letounu a tedy i spotřeba letounu. V této práci je posuzována samotná proveditelnost návrhu letounu typu General Aviation se zvonovým rozložením vztlaku. Na základě předběžných výpočtů je proveden odhad spotřeby paliva a na základě porovnání s referenčními letouny je provedena úvaha zda takovýto typ letounu má potenciál zaujmout trh. At present, great emphasis is placed on reducing emissions and energy consumption in all sectors, which is a consequence of development a number of new technologies. Many projects are being worked on in aviation to reduce consumption and emissions. In new projects, new concepts of both aircraft shape and lift distribution are studied. According to theory, the bell spanload has less induced drag than the elliptical spanload. Reducing the induced drag would reduce the overall drag of the aircraft and thus the consumption of the aircraft. In this work, the feasibility of a design of a General Aviation aircraft with a bell spanload is assessed. Based on preliminary calculations, an estimate of fuel consumption is made and compared with aircrafts of the same category. Finally a consideration is made as to whether this type of aircraft has the potential to occupy the market.
Kolekce
- Diplomové práce - 12122 [139]