Zobrazit minimální záznam

Control system for VTOL aircraft



dc.contributor.advisorHromčík Martin
dc.contributor.authorJan Belák
dc.date.accessioned2022-06-09T22:55:52Z
dc.date.available2022-06-09T22:55:52Z
dc.date.issued2022-06-09
dc.identifierKOS-1174747432005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10467/101682
dc.description.abstractTato práce představuje novou strategii řízení letadel se schopností kolmého startu, konkrétně typu Tilt-rotor. Díky využití nelineárních řídicích algorithmů je navržený systém schopen řídit letoun ve všech fázích letu, včetně vznášení se na místě a letu cestovní rychlostí. Práce zahrnuje všechny nezbytné kroky pro návrh funkčního řídicího systému a to včetně popisu dynamiky letadla, návrhu obecné řídicí architektury, parametrizaci systému pro specifickou platformu a na závěr validaci výsledků pomocí simulací a základních letových testů. Navržený algorithmus umožnuje pilotovi plynule přejít z visu nad zemí do běžné letové konfigurace. Využité nelineární metody řízení také kompenzují dynamiku letounu a tím umožnují efektivní využití lineárních řídicích metod, jaké jsou PID, LQG a H-nekonečno. Výsledné lineární chování letounu snižuje zatížení pilota na úroveň typickou pro běžná letadla využívající systémy fly-by-wire.cze
dc.description.abstractThis thesis presents a new concept of a fly-by-wire control system for tilt-rotor type aircraft, capable of vertical take-off and landing. Due to the non-linear control approach, the proposed system can control the aircraft in all flight modes, including hover and cruise. The thesis incorporates all necessary steps of a functional control system design. That includes a description of the aircraft dynamics, introduction of general control architecture, and system parametrization for a specific testing platform. The verification is done through high-fidelity simulations and basic flight tests. The proposed algorithm allows the pilot to seamlessly transition from hovering above the ground to cruising in the aircraft configuration. Usage of non-linear control methods also simplifies the system dynamics, allowing for efficient usage of linear controllers, such as PID, LQG, or H-infinity. The resulting linear behavior significantly reduces the pilot's workload to a level comparable to general aviation aircraft with a fly-by-wire system.eng
dc.publisherČeské vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.cze
dc.publisherCzech Technical University in Prague. Computing and Information Centre.eng
dc.rightsA university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmleng
dc.rightsVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlcze
dc.subjectVertikální vzlet a přistánícze
dc.subjectFly-by-wirecze
dc.subjectNelineární řízenícze
dc.subjectExaktní linearizacecze
dc.subjectDynamická inverzecze
dc.subjectVertical take-off and landingeng
dc.subjectFly-by-wireeng
dc.subjectNon-linear controleng
dc.subjectExact linearizationeng
dc.subjectDynamics inversioneng
dc.titleŘídicí systém pro letadlo s kolmým startemcze
dc.titleControl system for VTOL aircrafteng
dc.typediplomová prácecze
dc.typemaster thesiseng
dc.contributor.refereeHospodář Pavel
theses.degree.disciplineKybernetika a robotikacze
theses.degree.grantorkatedra řídicí technikycze
theses.degree.programmeKybernetika a robotikacze


Soubory tohoto záznamu




Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam