Řídicí systém pro letadlo s kolmým startem
Control system for VTOL aircraft
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Jan Belák
Supervisor
Hromčík Martin
Opponent
Hospodář Pavel
Field of study
Kybernetika a robotikaStudy program
Kybernetika a robotikaInstitutions assigning rank
katedra řídicí technikyRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato práce představuje novou strategii řízení letadel se schopností kolmého startu, konkrétně typu Tilt-rotor. Díky využití nelineárních řídicích algorithmů je navržený systém schopen řídit letoun ve všech fázích letu, včetně vznášení se na místě a letu cestovní rychlostí. Práce zahrnuje všechny nezbytné kroky pro návrh funkčního řídicího systému a to včetně popisu dynamiky letadla, návrhu obecné řídicí architektury, parametrizaci systému pro specifickou platformu a na závěr validaci výsledků pomocí simulací a základních letových testů. Navržený algorithmus umožnuje pilotovi plynule přejít z visu nad zemí do běžné letové konfigurace. Využité nelineární metody řízení také kompenzují dynamiku letounu a tím umožnují efektivní využití lineárních řídicích metod, jaké jsou PID, LQG a H-nekonečno. Výsledné lineární chování letounu snižuje zatížení pilota na úroveň typickou pro běžná letadla využívající systémy fly-by-wire. This thesis presents a new concept of a fly-by-wire control system for tilt-rotor type aircraft, capable of vertical take-off and landing. Due to the non-linear control approach, the proposed system can control the aircraft in all flight modes, including hover and cruise. The thesis incorporates all necessary steps of a functional control system design. That includes a description of the aircraft dynamics, introduction of general control architecture, and system parametrization for a specific testing platform. The verification is done through high-fidelity simulations and basic flight tests. The proposed algorithm allows the pilot to seamlessly transition from hovering above the ground to cruising in the aircraft configuration. Usage of non-linear control methods also simplifies the system dynamics, allowing for efficient usage of linear controllers, such as PID, LQG, or H-infinity. The resulting linear behavior significantly reduces the pilot's workload to a level comparable to general aviation aircraft with a fly-by-wire system.
Collections
- Diplomové práce - 13135 [330]