Zobrazit minimální záznam

Revitalization of Unused Railway Areas



dc.contributor.advisorMužík Jan
dc.contributor.authorJiří Kugl
dc.date.accessioned2022-02-10T23:19:14Z
dc.date.available2022-02-10T23:19:14Z
dc.date.issued2022-02-11
dc.identifierKOS-590258415805
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10467/99798
dc.description.abstractÚzemí ČR je charakterizováno nejen velmi hustou sídelní strukturou, ale také velmi hustou sítí železnic, vleček a nákladových nádraží. Jejich plošná rozsáhlost nicméně již mnohdy neodpovídá reálným současným potřebám nákladové a osobní dopravy. To vede k uvolňování či k možnosti uvolnění často rozsáhlých železničních ploch, areálů či budov, které jsou leckdy lokalizovány ve významných polohách měst. Práce se zabývá analýzou současného stavu problematiky revitalizace nevyužívaných železničních ploch, popisem jejich specifik - především jejich provázanosti se sídlem - a pomocí vyhledávací studie velkého vzorku přes sedmi set nádraží se snaží zmapovat tyto plochy, zjistit jejich pozici v rámci sídla, odhadnout rozsah těchto ploch v rámci sídel a zhodnotit jejich revitalizační potenciál. Práce dále pak prezentuje možnosti dalšího užití těchto ploch na základě úspěšných příkladů z ČR a ze zahraničí a ukazuje možné způsoby, jak mohou být nevyužité železniční plochy znovu zapojeny do života sídla. Práce také mapuje nástroje, které umožňují prosadit příslušné záměry. Nástroje je možné dělit například z pohledu územního plánování a urbanismu, z pohledu životního prostředí, pohledu ochrany kulturních památek, nebo z pohledu na lokality jako na nové investiční příležitosti. Výsledkem je roztřídění nástrojů do jedenácti skupin dle společných vlastností (Strategické, Legislativní, Územně plánovací, Ekonomické, Výstavbové, Organizační, Evidenční, Osvětové, Smluvní, Památkové, Hodnotící). Práce analyzuje tyto nástroje a navrhuje jejich využití či případné úpravy pro účely revitalizace nevyužívaných železničních ploch. Na základě dotazníkového šetření s více než dvěma sty respondenty z řad odborné veřejnosti je nadále prověřena například užitečnost jednotlivých skupin nástrojů (resp. jak jsou vnímány odbornou veřejností), četnost jejich použití či převládající názory ohledně chybějících či nedostatečně využívaných nástrojů. Práce prokazuje, že v ČR existuje velké množství nevyužívaných železničních ploch s revitalizačním potenciálem a že tyto plochy – i s přihlédnutím k jejich vlastnostem v rámci sídla - představují obrovský potenciál pro zlepšení kvality života místních obyvatel (např. formou doplnění vybavenosti či vznikem nových veřejných prostranství) a také velkou pokladnici ploch a objektů, které jsou ve vlastnictví státu.cze
dc.description.abstractCzech Republic is characterized not only by a very dense network of settlements, but also by a very dense network of railways, sidings and freight stations. However, their size often no longer corresponds to the real current needs of freight and passenger transport. These often large railway areas or buildings (which are in many cases located in important positions within the cities) are then sometimes unused or not used in their full capacity and therefore the posibility to use them for different purpose arises. This work deals with the analysis of the current state of revitalization of unused railway areas, description of their specifics - especially their connection with the city - and using a search study of a large sample of seven hundred stations it is trying to map these areas, analyze their position within the city and assess their revitalization potential. This work then presents the possibilities of further use of these areas on the basis of successful examples from the Czech Republic and abroad and shows possible ways in which unused railway areas can be re-integrated into the life of the city. This work also maps the tools that allow the enforcement of the visions and goals. The tools can be divided, for example, from the point of view of spatial planning and urban planning, from the point of view of the environment protection, from the point of view of the protection of cultural heritage, or from the point of view of investments. The result is a categorization of tools into eleven groups according to their common characteristics (Strategic, Legislative, Spatial Planning, Economic, Construction, Organization, Information, Education, Contractual, Heritage and Rating tools). This work analyzes these tools and suggests their use or possible modifications for the purpose of revitalization of unused railway areas. Then it examines the tools on the basis of a questionnaire survey with more than two hundred respondents from the professional community, trying to assess the usefulness of individual groups of tools (or how they are perceived by the professionals), their frequency of use or prevailing opinions regarding missing or underused tools. This work concludes that in the Czech Republic there is a large number of unused railway areas with revitalization potential and that these areas - especially taking into account their characteristics within the cities - represent a huge potential for improving the quality of life of local residents (eg by adding amenities or creating new public spaces) and they are a large treasury of state-owned areas and buildings.eng
dc.publisherČeské vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.cze
dc.publisherCzech Technical University in Prague. Computing and Information Centre.eng
dc.rightsA university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmleng
dc.rightsVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlcze
dc.subjecturbanismuscze
dc.subjectúzemní plánovánícze
dc.subjectnástroje plánovánícze
dc.subjectúzemní pláncze
dc.subjectregulační pláncze
dc.subjectželeznicecze
dc.subjectnevyužívané plochycze
dc.subjectbrownfieldscze
dc.subjectželezniční brownfieldscze
dc.subjecturbanismeng
dc.subjectcity planningeng
dc.subjectplanning toolseng
dc.subjectspatial planeng
dc.subjectregulatory planeng
dc.subjectrailwayeng
dc.subjectunused areaseng
dc.subjectbrownfieldseng
dc.subjectrailway brownfieldseng
dc.titleRevitalizace nevyužívaných železničních plochcze
dc.titleRevitalization of Unused Railway Areaseng
dc.typedisertační prácecze
dc.typedoctoral thesiseng
dc.contributor.refereeHexner Michal
theses.degree.disciplineArchitektura a stavitelstvícze
theses.degree.grantorkatedra urbanismu a územního plánovánícze
theses.degree.programmeArchitektura a stavitelstvícze


Soubory tohoto záznamu





Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam