Porovnání variant dálniční vozovky z hlediska volby technického řešení, životního cyklu a časového harmonogramu
Comparison of motorway pavement variants with respect to the choice of technical solution, life cycle and time schedule
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Dominik Bakos
Vedoucí práce
Valentin Jan
Oponent práce
Navrátil Michal
Studijní obor
Příprava, realizace a provoz stavebStudijní program
Stavební inženýrstvíInstituce přidělující hodnost
katedra technologie stavebPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
V úvodní části se diplomová práce zaměřuje na porovnání současného zadávání veřejných zakázek. U nás se tyto zakázky zadávají formou měřeného kontraktu, Design and Build mechanismu a formou PPP projektu. Práce popisuje výhody a nevýhody těchto forem. Další kapitolou teoretické části je seznámení čtenáře sproblematikou asfaltových vozovek, jejich poruchami a údržbou, stejně jako i s možností využití R-materiálu. Asfaltová vozovka je popsána z pohledu výroby asfaltové směsi a následné ukládky těchto stavebních směsí. R-materiál je v současnosti velmi diskutovaný stavební materiál, který lze získat pomocí frézování původní asfaltové komunikace a tento materiál lze dále využívat. Využití tohoto materiálu má pozitivní vliv na životní prostředí a přírodní zdroje, jako je kamenivo. Jelikož se jedná o PPP projekty, jsou zde přiblíženy opravy a možné poruchy, které mohou vzniknout na netuhých vozovkách. Závěrečnou teoretickou částí je aplikace přístupu nebo nástrojů LCC a LCCA. Tyto nástroje jsou následně prakticky využity vsamostatné části, kde je porovnávána původně navržená asfaltová vozovka s dvěma optimalizovanými asfaltovými skladbami. Dalším nástrojem je tzv. VfM, neboli hodnota za peníze, která předpokládané budoucí náklady v provozní fázi převádí na současnou hodnotu peněz. Praktická část se věnuje problematice životních nákladů hlavního objektu u dálniční stavby. Pro tento případ byly k původně projektantem navržené asfaltové vozovce vytvořeny ještě optimalizované varianty, které jsou taktéž analyzovány zhlediska životních nákladů. Jednotlivé skladby jsou porovnávány z pohledu investičních nákladů a dále z provozních nákladů. V souběhu s provozními náklady vstupuje do výpočtu ještě platební mechanismus, který je nastaven dle dostupnosti daného úseku. Tyto náklady jsou následně rozpočítány na dobu trvání koncesní smlouvy, která je platná 32 let. Výsledkem jsou celkové náklady, které musí zadavatel do projektu během realizace a během 30 let provozu vložit. Současně jsou pro tyto varianty vytvořeny časové plány s využitím mechanizace a cash-flow. The first part of this master thesis will be focused on comparing current public procurements. In the Czech Republic these procurements are assigned in the form of a measured contract or in the form of a PPP project. These methods were further expanded upon to include their strengths and weaknesses. In the next chapter of the theoretical part the thesis reader will be introduced to the asphalt paving of roads and motorways, their weak aspects and methods of maintenance and the usage of reclaimed asphalt. The manufacturing and application of asphalt (bituminous) material will be also described. The application of reclaimed asphalt is currently greatly discussed as a material routed out of an old roadwork that can be recycled, reused and reapplied to the new paving process. The usage of such material has a positive effect on the environment and natural resources such as aggregates, and mineral fines. Because in the practical part of the thesis it is assumed that a PPP project is described, calculated and assessed the repairs and maintenance of these roadways is described as well. In the final chapter of the theoretical part, the approach of LCC and LCCA is applied. These tools are practically used in a dedicated part where a conventional asphalt pavement and two optimised asphalt compositions are compared. The Value for Money (VfM) tool will be used which converts the expected future value into the current monetary value (net present value). The practical part is devoted to the cost of maintaining of the main part of the whole motorway construction project. For this purpose, some optimised alternatives with their own lifecycle assessments were created. The individual composing layers are evaluated from an investment and medium or heavy maintenance point of view. In conjunction with this a simplified payment mechanism is added into the equation that considers the availability of the area (availability of the traffic lanes). The resulting charges will be spread out across the lifetime of the concession contract which is 32 years. The result is the overall cost that a concessionaire must consider and add to the realisation and 30- year maintenance of the project. A time schedule is created with the usage of construction machinery and cash-flow for each of these alternatives.
Kolekce
- Diplomové práce - 11122 [607]