Možnosti prevence radikalizace a případů extrémního násilí v České republice
Options to Prevent Radicalization and Extreme Violence Outbreaks in the Czech Republic
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Markéta Grametbauerová
Vedoucí práce
Vegrichtová Barbora
Oponent práce
Sunardi Teddy
Studijní obor
Plánování a řízení krizových situacíStudijní program
Ochrana obyvatelstvaInstituce přidělující hodnost
katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstvaPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou extremismu, radikalizace a předsudečné nenávisti. Zaměřuje se především na prevenci extrémního násilí a radikalizace jedince. Cílem práce je komparace třech případů extrémního násilí, které se staly v České republice a návrh preventivních opatření k podobným případům extrémního násilí. Dílčím úkolem je popis prevence extrémního násilí z pohledu různých vědních disciplín a oborů. V teoretické části je představeno základní pojmosloví týkající se problematiky extremismu. Dále jsou zde popsány předsudečná nenávist a proces radikalizace, faktory ovlivňující radikalizaci a radikalizovaná osoba. Závěrem teoretické části je popis prevence radikalizace a extrémního násilí z pohledu psychologie, sociologie, pedagogiky, práva, kybernetiky a kriminalistiky. Praktická část bakalářské práce pojednává o třech případech extrémního násilí, které se staly v České republice. Na základě předem stanovených kritérií jsou případy popsány a následně jsou vzájemně porovnány. Pro lepší přehlednost jsou výsledky studie znázorněny v tabulce. Závěrem práce jsou navrhnuta možná opatření k prevenci těchto případů. Porovnávané trestné činy byly motivovány xenofobií, proto je navrhováno, se v prevenci zaměřit především na začleňování minoritních skupin do většinové společnosti a zároveň učit společnost multikulturní toleranci. Dalším navrhovaným opatřením je zaměření se na vzdělávání ve školách, především na učení jedinců kritickému myšlení a na obsah vykládaného učiva. In this thesis, extremism, radicalization, and prejudice-motivated hatred are discussed, with the main aim of preventing extreme violence outbreaks and radicalization of an individual. The goal of this thesis is to compare three cases of extreme violence that occurred in the Czech Republic and to propose preventive measures to help prevent such events. We also discuss the prevention of extreme violence from the perspective of multiple scientific fields. In the theoretical part of the thesis, the needed definitions and terminology are introduced. We define extremism, hate crimes, the process of radicalization, factors that influence radicalization, and a radicalized person. The end of the theoretical part covers the prevention of radicalization and extreme violence from the perspective of psychology, sociology, pedagogy, justice, cybernetics, and criminology. In the practical part of this thesis, three cases of extreme violence in the Czech Republic are presented. The cases are examined and compared based on predefined criteria. The comparison results are depicted in a table for better clarity. Furthermore, we propose measures to prevent similar cases. Since the presented crimes were motivated by xenophobia, the main focus is put on the inclusion of minority groups and the education of the population in multicultural tolerance. Another proposed measure is to focus on the education of children. Namely, emphasis should be put on teaching the students critical thinking and on the school curriculum.
Kolekce
- Bakalářské práce - 17111 [1496]