Indikátory vestibulárních iluzí za letu
In-Flight Vestibular Illusions Indicators
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Liana Karapetjan
Supervisor
Socha Vladimír
Opponent
Polánecká Anna
Field of study
Provoz a řízení letecké dopravyStudy program
Technika a technologie v dopravě a spojíchInstitutions assigning rank
ústav letecké dopravyRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Ačkoli mohou být iluze velmi časté a nebezpečné, není jim věnován dostatek pozornosti z hlediska identifikace. Proto je cílem této práce navrhnout metody, které by mohly přítomnost iluze odhalit. Metodika vypracování praktické části spočívala ve vytvoření a vykonání experimentu, který zahrnuje navození vybraných vestibulárních iluzí. Konkrétně se jednalo o somatogravickou, somatogyrální, Coriolisovu a iluzi náklonu. Experimentu se zúčastnilo 16 pilotů, kteří měli za úkol zalétnout tři letové profily. V rámci nich probíhal sběr dat. Jednalo se o data letová, EKG, data ze stabilometrické plošiny a data z dotazníkového šetření. Následně byla data vyhodnocena. Z výsledků vyplynulo, že letové parametry mohou indikovat přítomnost letové iluze. Let s iluzemi měl vliv na stabilitu postoje. EKG ukázalo u některých subjektů změny v zapojení autonomního nervového systému. Subjektivní hodnocení se ukázalo jako nejúspěšnější indikátor letové iluze ve srovnání se zbylými třemi. Although illusions may be very common and dangerous, they do not receive enough attention in terms of identification. Therefore, the aim of this study is to propose methods, that could identify the presence of illusions. The methodology of a practical part consisted of creating and performing an experiment, which included induction of selected vestibular illusions. Specifically, it was somatogravic, somatogyral, Coriolis and leans illusion. Sixteen pilot participated in this experiment, in which their task was to fly three flight profiles. Data collection of flight data, ECG, data from stabilometric platform and questionnaire took place for each flight profile. Subsequently, mentioned data were evaluated. The results showed, that flight parameters may indicate the presence of a flight illusion. Flight with illusions also affected the stability of the attitude. The ECG showed changes in the involvement of the autonomous nervous system in some subjects. Subjective evaluation proved to be the most succesful indicator of the presence of flight illusions compared the the other three mentioned.
Collections
- Diplomové práce - 16121 [552]