Optimalizace hoření v motoru Formula Student pomocí 3-D CFD
Optimization of Combustion process in Formula Student engine using 3-D CFD
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Márk Erdélyi
Vedoucí práce
Doleček Vít
Oponent práce
Toman Rastislav
Studijní obor
Spalovací motoryStudijní program
Dopravní a transportní technikaInstituce přidělující hodnost
ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidelPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Témou diplomovej práce je optimalizácia horenia v motore Formula Student prostriedkami 3D CFD simulácií. Práca obsahuje popis celého procesu prípravy 3D CFD výpočtov motora od vytvorenia pohyblivých výpočtových sietí pre celý cyklus až po kalibráciu modelu horenia a prestupu tepla. V závere sú preskúmané možnosti optimalizácie horenia s ohľadom na zníženie úrovne klepania zmenou kompresného pomeru a konštrukčnou úpravou sacích kanálov. Časť práce je venovaná aj analýze dát nameraných na motore počas závodov. The subject of this diploma thesis is combustion process optimization in Formula Student engine by means of 3-D CFD simulations. It contains a description of creating moving meshes of engine for full-cycle 3-D CFD. The whole calibration process of combustion and heat transfer model is presented too. The thesis further focuses on optimization of combustion to reduce knocking intensity. The effect of compression ratio and design change of intake ports was investigated. One part of the thesis is also dedicated to analysis of engine data logged during Formula Student races.
Kolekce
- Diplomové práce - 12120 [451]