Prvky pasivního řízení mezní vrstvy na křídle výkonového kluzáku
Elements of Passive Control of the Boundary Layer on the Wing of the Glider
Typ dokumentu
bakalářská prácebachelor thesis
Autor
Tomáš Skořepa
Vedoucí práce
Suchý Jakub
Oponent práce
Hyhlík Tomáš
Studijní obor
bez oboruStudijní program
Teoretický základ strojního inženýrstvíInstituce přidělující hodnost
ústav mechaniky tekutin a termodynamikyPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Práce se zabývá prvky, které pasivně řídí mezní vrstvu na aerodynamickém profilu a na křídle konečného rozpětí výkonového kluzáku třídy FAI Standard. Jejím hlavním cílem je provést rešerši pasivních prvků a pomocí dostupných výpočetních programů analyzovat ovlivnění mezní vrstvy vybraného pasivního prvku v hlavních pracovních bodech kluzáku. V této práci byl zvolen jako nejlepší pasivní prvek vírový generátor. Nejprve je analyzován 2D aerodynamický profil v programu XfoilVG a poté jsou data z 2D simulací převzata do výpočtů aerodynamických vlastností křídla o konečném rozpětí v programu Xflr5. Dále byl rozebírán vliv vírového generátoru na změnu pošinovací tloušťky a tvarového parametru mezní vrstvy. This thesis deals with elements of passive control of the boundary layer on an airfoil and on a wing of FAI Standard class glider. Main goal of the thesis is to find the most effective element of the passive control and analyse its influence on the boundary layer in main phases of a flight of the glider. The vortex generator was chosen as the most effective element. First, an airfoil is analysed in XfoilVG, next obtained data are imported for 3D analysis to Xflr5. Furthermore there are analysed vortex generators and their influence on boundary layer parameters, such as displacement thickness and shape factor.
Kolekce
- Bakalářské práce - 12112 [104]