Model BLDC motoru pro bezsenzorovou regulaci
BLDC Motor Model for Sensorless Control
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Petr Brázdil
Supervisor
Hospodka Jiří
Opponent
Flégr Miroslav
Field of study
ElektronikaStudy program
Elektronika a komunikaceInstitutions assigning rank
katedra mikroelektronikyRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato práce je zaměřená na návrh bezsenzorového řízení BLDC motoru v prostředí Simulink programu MATLAB. K návrhu se využívá modelu vytvořeného na základě konkrétního typu motoru. Při modelování motoru je použito odhadovaného průběhu indukovaného napětí na základě spektrální analýzy změřeného průběhu. Zároveň v sobě model zahrnuje i tzv. cogging moment síly. Pro bezsenzorové řízení je využita metoda založená na integraci indukovaného napětí, resp. napětí na plovoucí fázi motoru. Stěžejním parametrem se pro tuto metodu stává prahová hodnota integrace. Za tímto účelem je navržen algoritmus pro ladění této hodnoty za běhu motoru. Další částí řízení motoru jsou PI regulátory otáček a proudu. V případě regulátoru otáček se využívá metody dynamické saturace. V poslední části práce jsou provedeny simulace k ověření funkce modelu motoru a navrženého bezsenzorového řízení. This thesis is focused on the design of sensorless control of BLDC motor in Simulink/MATLAB environment. Model of a given motor is created for the purpose of control design. In the model estimated waveform of back-EMF is used based on spectral analysis of the measured waveform. Cogging torque is also included. A method based on integration of back-EMF is employed for the sensorless control. The threshold of integration is an important parameter in this method. An additional algorithm was designed for adjusting the threshold while the motor runs. The next part of the motor control are speed and current PI regulators. A method of dynamic clamping is used in case of a speed regulator. At last simulation are performed to verify the model of motor and the designed sensorless control.
Collections
- Diplomové práce - 13134 [251]