Datově-řízená sekvenční dynamická cenotvorba v dopravě
Data-Driven Sequential Dynamic Pricing in Mobility
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Ondřej Stejskal
Supervisor
Mrkos Jan
Opponent
Urbanovská Michaela
Field of study
Základy umělé inteligence a počítačových vědStudy program
Otevřená informatikaInstitutions assigning rank
katedra kybernetikyRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
This thesis deals with the problem of sequential dynamic pricing in mobility. It focuses on the domains with a limited number of resources, where the customers are buying products constructed from these resources. When we set a price for any product, we need to consider the possible revenue we might get from the resources that are included in the product if we did not sell that product. The problem is inspired by dynamic pricing for the long-haul bus routes with multiple stations. We model the problem using Markov Decision Process, and we use Monte Carlo Tree Search to solve the problem. We use domain knowledge to improve the standard Monte Carlo Tree Search algorithm. In this thesis, we propose heuristics that evaluate the states and replace the random rollout. We show that these heuristics improve the results when we have limited computational resources, or we solve large space problems. Tato bakalářská práce se zabývá problémem sekvenční dynamické cenotvorby v dopravě. Konkrétně na případy cenotvorby, kde je limitovaný počet zdrojů a zákazníci kupují produkty složené z těchto zdrojů. Když volíme cenu produktu, potřebujeme zohlednit případné výnosy ze zdrojů, které by nám zůstali, pokud bychom daný produkt neprodali. Tento problém je inspirován dynamickou cenotvorbou pro dálkové autobusy s více stanicemi. Tento problém modelujeme pomocí Markovského rozhodovacího procesu a používáme Monte Carlo metodu stromového prohledávání pro řešení problému. Pro vylepšení Monte Carlo metody stromového prohledávání použijeme znalost domény, za účelem vytvoření heuristiky, které následně hodnotí stavy našeho problému v Markovském rozhodovacím procesu. Tyto heuristiky nahradí náhodný rollout. Ukážeme, že tyto heuristiky zlepší výsledky, když máme omezenou výpočetní kapacitu, nebo máme rozsáhlý problém.
Collections
- Bakalářské práce - 13133 [778]