ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta strojní
  • ústav přístrojové a řídící techniky
  • Diplomové práce - 12110
  • View Item
  • České vysoké učení technické v Praze
  • Fakulta strojní
  • ústav přístrojové a řídící techniky
  • Diplomové práce - 12110
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Návrh optimálního řízení modelu helikoptéry

Optimal control design for helicopter model

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Filip Lorenc
Supervisor
Bušek Jaroslav
Opponent
Anderle Milan
Field of study
Přístrojová a řídicí technika
Study program
Strojní inženýrství
Institutions assigning rank
ústav přístrojové a řídící techniky
Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Předmětem této práce je vývoj matematického modelu a řídicího systému pro tandemovou helikoptéru od firmy Quanser s označení 3-DOF. Přestože je tento systém se třemi stupni volnosti poměrně jednoduchý, stále nabízí dobrý model skutečného tandemového vrtulníku. Matematický model je vytvořen uvolněním modelu helikoptéry a následným vytvořením Newton-Eulerových pohybových rovnic. Model je následně linearizován v okolí pracovního bodu. Na soustavu je aplikované zapojení se třemi PID regulátory, které se kvůli silně nelineárnímu chování soustavy nepovedlo nastavit. Jako výkonnější varianta se ukázalo použití lineárního kvadratického regulátoru doplněného o integrační složku (LQI). Při nasazení LQI regulátoru je nutné mít plnou zpětnou vazbu, a proto je v práci vyvinut stavový pozorovatel. Závěrečné hodnocení ukazuje, že LQI regulátor je schopen úspěšně řídit tento systém se slušnými výkonovými charakteristikami i přes vysoce nelineární charakter systému.
 
The scope of this thesis is the development of a mathematical model and control system for a tandem helicopter from Quanser. Although this system with three degrees of freedom is relatively simple, it still offers a good model of a real tandem helicopter. The mathematical model is created by releasing the helicopter model and then creating Newton-Euler equations of motion. The model is then linearized around the operating point. A connection with three PID controllers is applied to the system, which could not be set due to the strongly nonlinear behavior of the system. The use of a linear quadratic controller with integral action (LQI) proved to be a more powerful variant. When using the LQI controller, it is necessary to have full state feedback, and therefore a state observer is developed in the thesis. The final evaluation shows that the LQI controller is able to successfully control this system with decent performance characteristics despite the highly nonlinear system.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/93155
View/Open
PLNY_TEXT (10.90Mb)
PRILOHA (3.392Mb)
POSUDEK (880.4Kb)
POSUDEK (228.2Kb)
Collections
  • Diplomové práce - 12110 [98]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV