Kompenzační a preventivní cvičení u učitelů
Compensatory and Preventive Exercises for Teachers
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Jakub Katolický
Supervisor
Hamouzová Dita
Opponent
Hájková Simona
Field of study
FyzioterapieStudy program
Specializace ve zdravotnictvíInstitutions assigning rank
katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstvaRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalářská práce se zabývá problematikou vadného držení těla a bolestí pohybového aparátu u učitelů základních a středních škol. Jsou zde popsány základní informace o problematice držení těla, jeho poruchách, důsledcích ?a možnostech kompenzace. Práce se současně věnuje rizikovým faktorům v profesi učitele, které mohou být příčinou poruch pohybového systému ?a bolestivých stavů. Cílem je zjistit vliv vybrané cvičební jednotky na držení těla a bolesti pohybového aparátu u menší skupiny probandů, a také zjistit četnost výskytu bolestí pohybového aparátu a informovanost o problematice držení těla u větší skupiny učitelů. K dosažení cílů práce byly použity prvky metody spirální stabilizace páteře dle MUDr. Richarda Smíška, aplikované na pět probandů. Dále bylo provedeno dotazníkové šetření, kterého se zúčastnilo 121 učitelů. Speciální část obsahuje popis vstupních kineziologických rozborů pěti probandů a současně také změny, které byly pozorovány po tří a půl měsíčním cvičení u každého zvlášť. Tyto změny jsou následně shrnuty ve výsledcích, které dále obsahují závěry z dotazníkového šetření. V diskuzi se pak porovnávají výsledky této práce s již provedenými studiemi a komentují se jejich rozdíly. Zároveň jsou nastíněny možnosti preventivných opatření a kompenzace vzniku bolestí u této profese. The bachelor thesis addresses the issue of incorrect posture and pains in the musculoskeletal system experienced by teachers at elementary and high schools. The thesis provides general information on the matters of postural habits, postural disorders, consequences and options for compensation. Moreover, the thesis also deals with risk factors in the teaching occupation which may result in disorders of the musculoskeletal system and sore muscles. The goal is to identify the impact of a chosen exercise unit on the posture and pains in the musculoskeletal system monitored with a rather small group of probands as well as to specify the frequency of pains in the musculoskeletal system and to provide information on the matters of postural habits of a bigger group of teachers. The goals of the thesis were attempted to acquire by employing the elements of a method which uses spiral stabilization of the spine according to MUDr. Richard Smíšek, which was applied to five probands. Furthermore, a questionnaire survey in which 121 teachers participated was conducted. The special part contains a description of input kinesiological analyses of five probands and also the changes which were observed individually after they have been exercising for three and a half months. These changes were then summarized in the outcomes which further include the conclusions of the questionnaire survey. Thereupon, the discussion introduces a comparison of this thesis with previously conducted studies, and it comments on their differences. Moreover, the options of preventive measures and compensation of any incurred pains experienced by this profession are outlined.
Collections
- Bakalářské práce - 17111 [1500]