Ekonomické aspekty vývoje elektromobility
Economic Aspects of Electromobility Development
Typ dokumentu
diplomová prácemaster thesis
Autor
Veronika Vanclová
Vedoucí práce
Štědroň Bohumír
Oponent práce
Zmatlík Jiří
Studijní program
Projektové řízení inovacíInstituce přidělující hodnost
oddělení ekonomických studiíPráva
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Zobrazit celý záznamAbstrakt
Diplomová práce se věnuje tématu elektromobility. V teoretické části je nejprve při-blížen pojem elektromobilita. Obsahem další kapitoly jsou pohony vozidel, kde je charakterizován každý typ pohonu elektromobilu. Pro kompletní obrázek jsou v kapitole zahrnuty i spalovací motory. Po specifikaci druhů vozidel a jejich poho-nů je krátká kapitola věnovaná historickým milníkům elektromobility počínajícím v 19. století vynálezem elektromotoru. V práci je shrnut princip fungování baterie v elektromobilech, včetně odlišností mezi různými využívanými typy a následně je popsán postup jejich recyklace po skončení životního cyklu. Část kapitoly se věnu-je dobíjení, ve které jsou popsány jednotlivé druhy konektorů a dobíjecích zaříze-ní, se kterými se lze ve světě setkat. V poslední kapitole teoretické části jsou zvá-ženy výhody a nevýhody současné elektromobility a zároveň jsou analyzovány po-tenciály, které by přispěly k dalšímu posunu v tomto odvětví. První kapitola prak-tické části obecně charakterizuje elektromobilitu ve světě v číslech. Popsány jsou počty elektromobilů, podíl dopravy na emisích a počty dobíjecích stanic. Zahrnut je i faktor komodit, které jsou využívány k produkci elektrických baterií, dále ceny elektřiny, ropy a pohonných hmot. Další částí práce je ekonomická analýza vybra-ných společností z automobilového průmyslu. Mezi společnosti byly zahrnuty za-vedené společnosti Volkswagen a Toyota, a nováčky zaměřující se na produkci elektromobilů, kam byla zahrnuta společnost Tesla, BYD a NIO. Analýza srovnává vybrané ekonomické veličiny a jejich vývoj v období v rozmezí let 2009-2019. Vý-sledky analýzy jsou mezi sebou následně porovnány v rámci srovnatelných spo-lečností. Z ekonomické analýzy společností a hodnot kontextu elektromobility vy-chází následná prognóza na sedm budoucích let. Na závěr je provedeno celkové zhodnocení výsledků praktické části práce a připojena krátká kapitola věnující se daňové problematice elektromobility v České republice. The diploma thesis deals with the topic of electromobility. In the theoretical part, the concept of electromobility is first approached. The content of the next chap-ter are vehicle drives, where each type of electric car drive is characterized. Inter-nal combustion engines are also included in the chapter for a complete picture. After specifying the types of vehicles and their drives, a short chapter is devoted to historical milestones of electromobility beginning in the 19th century with the invention of the electric motor. The work summarizes the principle of operation of the battery in electric cars, including the differences between the different types used and then describes the process of their recycling at the end of the life cycle. Part of the chapter is devoted to charging, in which the individual types of con-nectors and charging devices that can be encountered in the world are described. In the last chapter of the theoretical part, the advantages and disadvantages of current electromobility are considered and at the same time the potentials that would contribute to further progress in this sector are analysed. The first chapter of the practical part generally characterizes electromobility in the world in num-bers. The numbers of electric cars, the share of traffic in emissions and the num-bers of charging stations are described. The factor of commodities that are used to produce electric batteries is also included, as well as the prices of electricity, oil and fuels. Another part of the work is an economic analysis of selected companies from the automotive industry. The companies included established companies Volkswagen and Toyota, and newcomers focused on the production of electric cars, which included Tesla, BYD and NIO. The analysis compares selected economic variables and their development in the period in the years 2009-2019. The results of the analysis are then compared with each other within comparable companies. The economic analysis of the companies and the values of the electromobility context is based on the subsequent forecast for the next seven years. Finally, an overall evaluation of the results of the practical part of the work is performed and a short chapter devoted to the tax issues of electromobility in the Czech Republic is attached.
Kolekce
- Diplomové práce - 32163 [294]