ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Control Engineering
  • Master Theses - 13135
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Control Engineering
  • Master Theses - 13135
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Algoritmy k určení trajektorie a vedení po trati pro autonomní soutěžní vozy

Trajectory determination and control for autonomous racing

Type of document
diplomová práce
master thesis
Author
Burak Aydin
Supervisor
Hromčík Martin
Opponent
Čech Jan
Field of study
Kybernetika a robotika
Study program
Kybernetika a robotika
Institutions assigning rank
katedra řídicí techniky



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Autonomní vozidla by měla utvářet budoucnost nejen každodenního provozu nebo dopravy, ale také závodního světa. V posledních letech se mezi univerzitními výzkumnými fakultami rozšířily různé autonomní závodní soutěže. Cílem práce bylo proto vyvinout algoritmy vhodné pro stanovení proveditelných trajektorií a sledování těchto trajektorií pro rychlé dynamické autonomní řízení. Motivace vyplynula z nedávného vývoje v soutěži studentských formulí a úsilí týmu CVUT FEL eForce Formula o autonomní závodní zapojení. Hlavním přínosem práce bylo odhadnout odchylku od osy tratě na základě stereooptické kamery. V tomto smyslu byl v první části práce vyvinut nový algoritmus pro detekci toho, zda se vozidlo odchyluje od osy tratě. Poté byl algoritmus vylepšen a rozšířen tak, že je schopen odhadnout boční odchylku od osy koleje. Ve druhé části byl představen řídicí algoritmus ke sledování středové linie stopy s minimální chybou. Úkol byl rozložen na dva dílčí problémy, kterými byly dynamické modelování vozidla a návrh prediktivního řízení modelu. Zejména byl regulátor formulován jako asistenční systém jízdního pruhu tak, že by využíval vstupy z určování trajektorie. V poslední části byly prezentovány simulační experimenty za účelem validace navržených metod a byly diskutovány výsledky. Simulace byly navrženy s využitím aplikací Driver Scenario Designer Apps v MATLABu k vytvoření různých jízdních scénářů, které připomínají skutečné závodní scénáře jako v soutěžích.
 
Autonomous vehicles are expected to shape the future of not only the daily life traffic or transportation but also the racing world as well. In recent years, the various autonomous racing competitions became widespread among university's research faculties. Therefore, the goal of the thesis was to develop algorithms suitable for determination of feasible trajectories and tracking those trajectories for fast dynamic autonomous driving. The motivation came from the recent development in the student formula competition and CVUT FEL eForce Formula team's efforts towards autonomous racing involvement. The main contribution of the thesis was to estimate the deviation from track centerline based on stereo-optic camera. In that sense, in the first part of the thesis, a novel algorithm was developed to detect if vehicle deviates from track centerline. Then, the algorithm was enhanced and extended such that it is able to estimate the lateral deviation from track centerline. In the second part, the control problem was introduced to track the centerline of track with minimum error. The task was decomposed into two sub-problems which were vehicle dynamical modelling and Model Predictive Control design. In particular, the controller was formulated as Lane Keeping Assist System such that it would utilize the inputs from trajectory determination. In the last part, the simulations experiments were presented and results were discussed. The simulations were designed using Driving Scenario Designer Apps in MATLAB to create various driving scenarios which remind the real racing scenarios as in the competitions.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/88096
View/Open
PLNY_TEXT (4.410Mb)
POSUDEK (74.08Kb)
POSUDEK (61.84Kb)
Collections
  • Diplomové práce - 13135 [342]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV