ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Cybernetics
  • Bachelor Theses - 13133
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Faculty of Electrical Engineering
  • Department of Cybernetics
  • Bachelor Theses - 13133
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nástroj pro doporučování nabíjení pro řidiče elektrických taxi

Charging Recommender for Electric Taxis

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Martin Vybíralík
Supervisor
Cuchý Marek
Opponent
Šišlák David
Field of study
Informatika a počítačové vědy
Study program
Otevřená informatika
Institutions assigning rank
katedra kybernetiky



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Tato bakalářská práce se zabývá optimalizací strategie řidiče elektrického taxi ve smyslu plánování nabíjení, přibližování se klientům či čekání na klienty na potenciálně výhodných místech. Cílí především na doporučování místa a času nabíjení, ale také jednotlivých rozhodnutí řidiče se snahou maximalizovat jeho zisk. Nejprve jsem se zaměřil na obecný úvod do tématu elektrických vozidel, společně s průzkumem dostupných zdrojů zabývajících se vytvářením strategií pro pohyb nejen elektrických, ale i standardních (se spalovacími motory) taxi. Následně jsem navrhl dvě reprezentace prostředí (mřížková, K-means shlukování) a celý problém definoval pomocí frameworku MDP. Rovněž jsem představil algoritmus založený na dynamickém programování, který generuje navrhovanou sekvenci kroků, jichž by se měl řidič taxi držet. Důležitou částí řešení je rovněž odhad potřebných parametrů kupříkladu pravděpodobnosti vyzvednutí a vysazení zákazníka na konkrétních místech. Toto jsem provedl z rozsáhlého data setu historických cest taxíků. Závěrem jsem navržený algoritmus naimplementoval a experimentálně ukázal jeho výsledky v různých prostředích v porovnání se základním modelem chování řidiče elektrického taxi. Provedené experimenty ukázaly, že má metoda překonává zvolený základní model, jak v aspektu celkového přijmu řidiče, ve vzdálenosti nutné urazit k místu vyzvednutí pasažéra, ale také v efektivitě výběru nabíjecí stanice.
 
This thesis deals with the problem of optimization of an electric taxi driver's strategy in terms of charging, passenger approaching or waiting in potentially favorable locations. It focuses primarily on recommending charging actions and taxi driver's decisions concerning the maximization of the driver's potential profit. Firstly I focused on a general introduction to the topic of electric vehicles together with a research of state of the art in the taxi movement strategy recommending field. I then proposed two concrete environment representations (Grid World, K-Means clustering) and defined the recommending problem as a Markov Decision Problem (MDP). I also presented an algorithm based on dynamic programming generating a policy for an electric taxi driver. An essential part of the presented solution method is an estimation of parameters such as pick-up and destination probability of passenger trips connected with particular locations on a planning map. It was done based on sizeable historical taxi trip data sets. Subsequently, I implemented the proposed algorithm based on a simple principle of dynamic programming. Finally, I experimentally showed the performance of my solution working in different environments compared with a base model of an electric taxi driver behavior. Experiments showed that my algorithm outperforms the base model in several fields, such as a total taxi driver's profit, distance to the next passenger, or charging station choice efficiency.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/87635
View/Open
PLNY_TEXT (3.742Mb)
PRILOHA (1.745Mb)
PRILOHA (144.7Kb)
PRILOHA (45.87Mb)
PRILOHA (3.792Mb)
PRILOHA (37.84Mb)
PRILOHA (45.32Mb)
PRILOHA (40.35Mb)
POSUDEK (210.1Kb)
POSUDEK (339.3Kb)
Collections
  • Bakalářské práce - 13133 [622]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV