Zobrazit minimální záznam

Problematika odsiřování při oxyfuel spalování ve fluidní vrstvě



dc.contributor.advisorHrdlička Jan
dc.contributor.authorPavel Skopec
dc.date.accessioned2019-10-22T10:19:14Z
dc.date.available2019-10-22T10:19:14Z
dc.date.issued2019-05-30
dc.identifierKOS-421368737705
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10467/85546
dc.description.abstractPresented dissertation thesis deals with oxyfuel combustion, which is one of the possible method for decreasing emissions of carbon dioxide from combustion process. Oxyfuel combustion is based on substitution of air as an oxidant by pure oxygen. Resulting flue gas contains mainly carbon dioxide and water vapour. Important requirements in the CCS technologies is the purity of CO2, which plays an important role in the economical balance of the whole process. Sulphur dioxide formed by oxidation of sulphur in a fuel is one of the substances lowering the purity of CO2. This thesis focuses on the oxyfuel combustion in bubbling fluidized bed and the main focus is to verify and optimize the process of dry additive desulphurization method leading to lowering the final SO2 concentration in flue gas. The oxyfuel combustion process is analysed in detail and a mathematical oxyfuel combustion model is created and is validated with the measurement results. This part of the work is necessary to understand the process of oxyfuel combustion itself and defines the specifics of oxyfuel combustion in fluidized bed boilers. The dry additive desulphurization method is based on addition of a suitable sorbent, in this case limestone, to the combustion chamber. Sulphur dioxide is captured directly in combustion chamber and the product of desulphurisation reaction mechanism (calcium sulphate) leaves the combustion process together with ash. The current state of the art of SO2 emission reduction in fluidized bed boilers under air and oxyfuel mode is presented in this thesis. The experiments were carried out in two facilities with different power outputs – 30 kW and 500 kW, which were designed to be able to operate in both air and oxyfuel combustion modes. Experiments were focused on the main aspects influencing the desulphurization process. Among the examined aspects belong the effect of limestone excess, effect of fluidized bed temperature and the excess of oxidant.cze
dc.description.abstractTato dizertační práce se zabývá technologií „oxyfuel“ spalování, což je jedna z možností snižování emisí oxidu uhličitého ze spalovacích procesů. Proces „oxyfuel“ spalování spočívá v nahrazení vzduchu, jakožto okysličovadla, čistým kyslíkem. Výsledkem jsou spaliny obsahující z převážné většiny oxid uhličitý a vodní páru. Důležitou otázkou CCS technologií je čistota CO2, která hraje důležitou roli v ekonomické bilanci celého procesu. Jednou ze složek, snižujících čistotu oxidu uhličitého, je oxid siřičitý, který vzniká oxidací síry přítomné v palivu. Práce se zaměřuje na „oxyfuel“ spalování v bublinkové fluidní vrstvě a jejím cílem je ověřit a optimalizovat proces suché aditivní metody odsiřování vedoucí ke snížení koncentrace této látky ve spalinách. V práci je nejdříve podrobně rozebrán proces „oxyfuel“ spalování, je vytvořen matematický model „oxyfuel“ spalování, který je validován s výsledky měření. Tato část práce je nezbytnou pro pochopení samotného procesu fungování „oxyfuel“ spalování a definuje specifika „oxyfuel“ spalování ve fluidních kotlích. Suchá aditivní metoda odsíření spočívá v přídavku vhodného aditiva, v tomto případě vápence, do spalovací komory. K záchytu SO2 tedy dochází ještě v ohništi a produkty odsíření odcházejí v tuhé formě spolu s popelovinami. V práci je uveden současný stav poznání z hlediska snižování emisí SO2 v bublinkující fluidní vrstvě a to ve vzduchovém i „oxyfuel“ režimu. Samotné experimenty byly provedeny na dvou zařízeních o různých výkonech (30 kW a 500 kW), které byly navrženy tak aby byly schopné pracovat jak v režimu vzduchového, tak i v režimu „oxyfuel“ spalování. Byly provedeny experimenty zabývající se hlavními aspekty ovlivňujícími proces odsíření. Mezi zkoumané aspekty patří vliv přebytku vápence, vliv teploty fluidní vrstvy a přebytek okysličovadla.eng
dc.publisherČeské vysoké učení technické v Praze. Vypočetní a informační centrum.cze
dc.publisherCzech Technical University in Prague. Computing and Information Centre.eng
dc.rightsA university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmleng
dc.rightsVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlcze
dc.subjectoxyfuel combustioncze
dc.subjectdesulphurizationcze
dc.subjectfluidized bedcze
dc.subjectosyfuel spalováníeng
dc.subjectodsiřováníeng
dc.subjectfluidní vrstvaeng
dc.titleDesulphurization during oxyfuel combustion in a fluidized bedcze
dc.titleProblematika odsiřování při oxyfuel spalování ve fluidní vrstvěeng
dc.typedisertační prácecze
dc.typedoctoral thesiseng
dc.contributor.refereeBaláš Marek
theses.degree.disciplineEnergetické stroje a zařízenícze
theses.degree.grantorústav energetikycze
theses.degree.programmeStrojní inženýrstvícze


Soubory tohoto záznamu








Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam