ČVUT DSpace
  • Search DSpace
  • Čeština
  • Login
  • Čeština
  • Čeština
View Item 
  •   ČVUT DSpace
  • Czech Technical University in Prague
  • Masaryk Institute of Advanced Studies
  • Department of Bachelor Pedagogical Study
  • Bachelor Theses - 32151
  • View Item
  • Czech Technical University in Prague
  • Masaryk Institute of Advanced Studies
  • Department of Bachelor Pedagogical Study
  • Bachelor Theses - 32151
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Zařazení tematického celku Ekologie a ŽP do odborného předmětu střední školy technického zaměření

Adding the topic of "Ecology and the evnironment" into the technical subject of the secondary technical school

Type of document
bakalářská práce
bachelor thesis
Author
Ivana Dvořáková
Supervisor
Mrázková Kateřina
Opponent
Lorenzová Jitka
Field of study
Učitelství odborných předmětů
Study program
Specializace v pedagogice
Institutions assigning rank
oddělení pedagogických a psychologických studií



Rights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Vysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item record
Abstract
Tato bakalářská práce se zabývá možnosti zařazení tematického celku Ekologie a ŽP do odborného předmětu střední školy technického zaměření. Autorce je profesně nejblíže obor stavebnictví, protože se zabývá implementací tematického celku do konkrétní střední průmyslové školy stavební. Zpracované téma Ekologie a ŽP je zaměřeno na stavebnictví - nakládání se stavebními odpady, recyklace a znovu použití stavebních materiálů, využíváni brownfieldů (míst s ekologickou zátěží), recyklace silničních komunikací a železničních spodků. Na začátku výzkumu bylo téma ukotveno v legislativě, byl analyzován RVP pro oblast stavebnictví a byla konkretizována cesta, jak se oblast zájmu Ekologie a ŽP dostává do učebních plánů SŠ. Byl analyzován ŠVP konkrétní střední průmyslové školy stavební, vytipovány předměty, které by svým obsahem byly vhodné pro implementaci tematického celku a analyzovány hodinové dotace v tematických plánech. Podle výsledků byl sestaven obsah tematického celku zabývající se Ekologií a ŽP. Bylo porovnáno s ŠVP jiných středních škol, jestli je možno tematický celek využít i napříč dalšími SŠ. Z analýzy bylo zjištěno, že tematický celek nelze zařadit do odborného předmětu z důvodu nízké hodinové dotace základního učiva. Byla zvolena forma doplňujícího učebního textu, který základní učivo doplní. Nejvhodnějším učebním textem byla zvolena příručka. Tato příručka je přílohou BP.
 
This bachelor thesis deals with the possibility of including the thematic unit Ecology and the Environment into the technical subject of the technical high school. The author is concerned with the construction area and it is why she deals with the implementation of the thematic unit in a specific technical high school of construction. Ecology and the environment are focused on construction - the management of construction waste, recycling and reuse of building materials, the use of brownfields (sites with ecological burdens), recycling of roads and sub-bases. At the beginning of the research the topic was anchored in legislation, the Curriculum framework for construction was analyzed and the way how the area of interest of Ecology and the Environment gets into the curricula of secondary schools was specified. The School education program of a particular secondary technical school of construction was analyzed, the subjects were identified that would be suitable for the implementation of the thematic unit by their content, and the hours allocated in the thematic plans were analyzed. According to the results, the content of the thematic unit dealing with Ecology and Environment was compiled. It was compared with the SEP of other secondary schools, if the thematic unit can be used across other secondary schools. From the analysis it was found that the thematic unit cannot be included in the professional subject due to the low number of lessons of the basic curriculum. A form of supplementary textbook was chosen to supplement the basic curriculum. The handbook was chosen as the best textbook. This manual is attached to this thesis.
 
URI
http://hdl.handle.net/10467/85250
View/Open
PLNY_TEXT (4.058Mb)
PRILOHA (305.8Kb)
PRILOHA (540.2Kb)
POSUDEK (244.8Kb)
POSUDEK (4.545Mb)
Collections
  • Bakalářské práce - 32151 [1174]

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Useful links

CTU in PragueCentral library of CTUAbout CTU Digital LibraryResourcesStudy and library skillsResearch support

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

České vysoké učení technické v Praze copyright © 2016 

DSpace software copyright © 2002-2016  Duraspace

Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV