Implementace prvků pasivní bezpečnosti závodního speciálu do sériového vozu
Implementation of passive safety elements of rally car into the series car
Type of document
bakalářská prácebachelor thesis
Author
Roman Dáňa
Supervisor
Mík Josef
Opponent
Nouzovský Luboš
Field of study
Dopravní systémy a technikaStudy program
Technika a technologie v dopravě a spojíchInstitutions assigning rank
ústav dopravních prostředkůRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato bakalářské práce se zabývá pasivní bezpečností sériových a závodních rallye vozidel. V teoretické části jsou popsána jak sériová, tak rallye vozidla z hlediska bezpečnosti. Řešenou problematikou jsou možné úpravy sériových vozidel za účelem zvýšení pasivní bezpečnosti při nehodě. Inspirací k úpravě jsou právě bezpečnostní prvky rallye vozidel. Zároveň je popsána související legislativa a předpisy. V praktické části je na základě reálných zkoušek provedeno porovnání klasických 3-bodových pásů se sportovními 4-bodovými pásy. Základním cílem je zhodnotit vliv na pasivní bezpečnost při implementaci závodního pásu do sériového vozidla. This bachelor thesis deals with the passive safety of series and racing rally cars. In the theoretical part are described both serial and rally vehicles in terms of safety. Monitored subjects are possible modifications of serial vehicles in order to increase passive safety in an accident. The safety features of the rally cars are the inspiration for the modification. Related legislation and regulations are described. In the practical part is on real based tests demonstrated comparison of classic 3-point belts with sports 4-point belts. The main objective is comparsion of effects on the passive safety when implementing a racing belt in a serial vehicle.