Tribologie pro letecké aplikace
Tribology for Aircraft Applications
Type of document
diplomová prácemaster thesis
Author
Mikoláš Rendl
Supervisor
Drašnar Petr
Opponent
Pakosta Michal
Field of study
Výrobní a materiálové inženýrstvíStudy program
Strojní inženýrstvíInstitutions assigning rank
ústav strojírenské technologieRights
A university thesis is a work protected by the Copyright Act. Extracts, copies and transcripts of the thesis are allowed for personal use only and at one?s own expense. The use of thesis should be in compliance with the Copyright Act http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf and the citation ethics http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.htmlVysokoškolská závěrečná práce je dílo chráněné autorským zákonem. Je možné pořizovat z něj na své náklady a pro svoji osobní potřebu výpisy, opisy a rozmnoženiny. Jeho využití musí být v souladu s autorským zákonem http://www.mkcr.cz/assets/autorske-pravo/01-3982006.pdf a citační etikou http://knihovny.cvut.cz/vychova/vskp.html
Metadata
Show full item recordAbstract
Tato diplomová práce se zabývá vědním oborem zvaným tribologie. Popisuje tribologii jako celek, dále druhy tření a opotřebení. Část práce je věnována vlivu prostředí a tribologii za zvýšených teplot, stejně tak jako tribologii pro letecké aplikace. Dále je práce zaměřena na parametry tribologického testu a jejich vliv při vyhodnocování tribologických vlastností materiálu. Experimentální část se zabývá porovnáním tribologických vlastností jako je koeficient tření či vyhodnocení opotřebení na základě snímku z profilometru pro sledované povrchy. Analýzy Pin-on-Disk byly provedeny jak při pokojové teplotě, tak při zvýšené teplotě. Výše zmíněným tribologickým analýzám byly podrobeny tenké vrstvy povlaků typu DLC, které jsou dopovány různým množstvím % Nb. This thesis deals with the scientific field of tribology. It describes tribology as a complex concept along with types of friction and wear. Part of the work is devoted to the influence of environment and tribology at elevated temperatures as well as to tribology for aircraft applications. Furthermore, the work is focused on the parameters of tribological test and their influence in the evaluation of tribological properties of material. The experiment deals with the comparison of tribological properties as a coefficient of friction or evaluation of wear based on profilometer images of several surfaces. Pin-on-Disc analyses were performed at both room and elevated temperatures. The samples are coated with different DLC surfaces containing certain amount of % Nb.
Collections
- Diplomové práce - 12133 [236]